Bila ALLAH cepat makbulkan doamu, Maka DIA menyayangimu...
Bila DIA lambat makbulkan doamu,
Maka DIA ingin mengujimu...
Bila DIA tidak makbulkan doamu,
Maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu...
Oleh itu,
Sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan sekalipun....
Kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului
kemurkaanNYA...

Sunday, January 15, 2012

TENTANG CABUT GIGI

Not me...my daughter. Tetibe dia ngadu rase tak selesa pada gigi sebelah bawah. Aku pun tgk ar ape yg tak kene.  Sekali tgk, ade gigi baru dah mula tumbuh....Oh no....Aku konpius sbnrnye nape leh kuar gigi baru sedangkan gigi yg lame masih elok dan takde cikit pun rosak atau goyang. Oleh kerana gigi yg lame masih kuat lagi, gigi yg baru tu tumbuh di bahagian dalam pulak.  So dah jadi berlapis2 gigi bawah my daughter.

Aku try nak usik gigi dia sbb nak make sure samada gigi yg lame tu ade goyang atau tak.  Tp huhhhhh tak berjaya. Dia lgsg tak bg aku sentuh gigi dia. Aku dah pening dok pikir camne nak buat.  Aku risau tgk gigi dia jd berlapis2 camtu.  

Last2 aku decide bawak dia gi klinik gigi.  Dia mmg tak mau ar, puas aku dok mengayat ckp mcm2 sampai akhirnya dia terpaksa setuju.hehe.  Mase dah sampai klinik, ade sorang budak lelaki sebaya dia baru lepas cabut gigi. Muka seposen je. My daughter tgk je that boy, terus dia merengek ajak balik.  'Ibu, jom balik...Ibu, jom balik...' Tp aku pujuk jugak ckp perlu buang gigi yg lame tu. Dlm pada dia merengek2 tu, doc pun panggil masuk. Dia dah mula cembeng je. Aku ckp kat dia, be a good girl, no crying, nnti lepas ni kite gi beli bag angry bird. Dia sengeh ar cikit.

Doc suruh dia baring dan ngaga besar2.  Dia pun nganga tp cikit je bukak mulut.  Doc suluh gigi dia dan tolak2 bibir bawah dia gune alat yg biase dentist pakai tu.  Puas ar doc tu suruh nganga besar2, my daughter tetap bukak mulut cikit je.  Pastu doc kate, kene cabut 2 gigi sbb gigi baru sudah keluar.  Sekali doc baru je nak usik gigi dia, dia bantainye tepis tgn doc tu dan bermulalah drama meraungkat klinik tu.  Kuat giler dia menangis ok. Dia kate tak  mau cabut, tak mau cabut.  Puas aku pujuk. Adik aku yg meneman tunggu kat luar pun terus terjah masuk bile dgr anak buah dia meraung punye lah kuat.  Dia pun usaha jugak lah memujuk, tak jugak berjaya.  

Last2 aku ngan adik aku pegang my daughter kuat2 dan doc dapatlah injek bius.  Ape lagi, bertambah meraung lah dia.  Dia kate sakit bu...Pehhhh sentap rase hati aku dgr rintihan dia.  Dlm hati aku dah mula terdetik rase nak cancel je cabut gigi tu. Cian giler aku tgk dia.  Kene injek, mmg ar sakit kan bg budak2.  Doc pujuk ckp cikit je sakit tu, mcm kene gigit semut je.  Doc kate, sudah bius tak kan tak mau cabut.  Ok settle dah injek bius.  Sementara tu, my daughter tetap melalak2 ajak balik.  Dia kate bibir dia dah rase keras. Ubat bius dah jalan ar tu.

Bile doc dah yakin ubat bius dah fungsi, doc pun mula ar suh nganga lagi nak mula operasi mencabut pulak.  Wahhh....bertambah kuat anak aku melalak.  Doc pun dah bengang sbb lgsg tak pat nak sentuh gigi dia.  Sekali doc tu tetibe je sound aku,

"You lain kali tak boleh tau manjakan anak sgt. Bile you manjakan sgt anak, sbb tu lah jd mcm ni, nangis je...Saye ni 5 anak tau. Bkn mau ckp ape lah, semua anak saya doktor.  Anak2 saya mase belajar, bkn baik tau, tp terbaik...semua lima-lima tau.  Anak2 saya, umo 4 thn saya sudah tak bg nangis. Dia nangis je saya rotan. You salah tau didik anak manja sgt mcm ni, terlalu manja."

Bengang giler aku dgr doc tu membebel.  Sedap mulut dia je dok ckp camtu.  Aku terlalu manjakan anak?  Ape kene mengene pulak takut cabut gigi dgn manja sgt? Aku ngan adik aku dah bengang je dgr tp buat bodo je ar. Dlm hati, Allah je yg tau...Rase nak je aku jawab, doc ape tau masalah aku? Anak aku tu lah sorang....Huhhh...saba je lah. Malas lah nak perang mulut pulak ngan doc tu.

"Lain kali, ajar anak kene rotan tau.  You tunggu eh saya amik rotan" 

Aku ingtkan doc tu just main2, sekali tgk dia bawak kuar rotan buluh buat2 mcm nak rotan anak aku.  Anak aku yg tgh nangis tu reda jap sbb takut dgn rotan tu.  Doc tu ckp kat my daughter kalau tak mau kene rotan, nganga dan duduk diam2.  Anak aku teresak2 mgigil nganga jugak mulut.  Dan akhirnye berjaya lah doc tu cabut gigi my daughter...Pastu doc tu sambung lagi membebel kat aku ckp benda yg sama. Aku buat bodo gak.

Dah sudah urusan kat klinik gigi tu aku tanye my daughter nak gi jln2 ke nak lik rumah terus.  Dia ckp nak balik....wahhh trus takde mood dia nak gi jln2.  Ye ar gusi tgh berdenyut agknye tu baru lepas cabut gigi kan.  Aku tanye, beg angry bird nak tak?  Dia angguk.  Aku pun singgah kedai,  suruh dia pilih sendiri mane yg dia nak.  Dlm byk2 warna, dia pilih warna kuning.  Aku tak bape berkenan sbnrnye tp dah dia pilih yg tu aku ok je lah.  Dia pun baru tadika, ok lah tu beg yg dia pilih tu.  Nak beli yg beroda, mcm tak bape sesuai pulak, aku ckp kat dia tunggu school darjah satu nnti lah baru guna beg roda.  Dia pun agree.

Selamat lah sudah cerita tentang cabut gigi my daughter...
Ya Allah...Kau pelihara lah satu2nya zuriat yg Kau kurniakan kepada hambaMu ini...jadikanlah dia anak yg soleh...jauhi dia dari malapetaka dan bahaya...lindungilah dia selalu Ya Allah...Biarlah dia berjaya di dunia dan akhirat kelak. Amin....

 

 

No comments:

Post a Comment