Bila ALLAH cepat makbulkan doamu, Maka DIA menyayangimu...
Bila DIA lambat makbulkan doamu,
Maka DIA ingin mengujimu...
Bila DIA tidak makbulkan doamu,
Maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu...
Oleh itu,
Sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan sekalipun....
Kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului
kemurkaanNYA...

Thursday, June 13, 2013

Teksi...

Baru jap hubby call saya...

Hubby  :  Assalamualaikum, ayang sibuk ke?...

Saya     :  Haah, bz cikit...ade keje kene siapkan pg ni jgk. Nape?

Hubby  :  Xde...bgteh tepon ni td, bini eh dah buleh kuar wad...dia mntk tolong abg hantar bini eh lik kg.

Saya    :   Ayang dah agak dah....

Pastu situasi senyap jap.

Hubby  :  Jap lg abg dtg amik kete, ayang turun eh hntr kunci kete kat bawah. 

sebab opis saya tingkat atas.

Saya    :  K....

Hubby  :  Ayang jgn risau, bgteh kate nnti dia bg duit myk.

Saya    :  Hntr lik kg mane tu?

Hubby  :  Lik umah mak abg la...(jelebu)

Saya   :  Ari tu mase kat spital dgr mak dia kate nak bawak lik Pilah, mak dia nak jaga?

Hubby  :  Xtau, bgteh kate nak bawak lik jelebu.

Saya   :  Bgteh naik moto? Bini eh naik kete ngan abg?

Hubby  :  Haah, dia follow ar belakang kete kang.

Saya   :  K lah, abg suke ar kan naik kete ngan anak bini org. 

Terus matikan talian tanpa babai n bagi salam.huhu.

Dah mcm teksi kete saya tu. Sakit hati saya. 
Kite naik teksi pun bayar duit myk, drebar dpt upah sekali kan.
Saya ni sbnrnye bkn lah jenis kedekut. Hubby pun tau saya jenis yg xberkira lgsg. 
Tp xtau lah, dgn adik2 hubby ni saya xgemar sbb sume eh jenis yg xtau mengenang budi.

Ni just nak luah rase....
Mase bgteh tu kawen dulu, saya yg bertungkus lumus siapkan gubahan barang2 hantaran dia tanpa minta sesen pun duit. Sume gune duit saya. Sampai saya trpaksa amik cuti sbb dia mntk tolong belikan cincin, pun saya xkisah. Tp bile dah selamat kawen, dia kutuk saya mcm2 ckp saya jenis yg berlagak lah, jenis xramah dgn keluarga mertua lah, siap suh bini dia pulaukan saya pulak.

Mase adik hubby yg sorang lg kawen, pun saya yg siapkan brg hantaran. Lg lah teruk, sampai barang2 hantaran pun saya yg beli. Telekong, kain pasang, kek, coklat, buah2an, bunga telor, telor lak sekali, sume brg2 hantaran tu saya yg beli, saya yg gubah kan. 
Tp saya xkisah, asalkan diaorg pandai nak jaga hati saya.
Ni x, saya siap kene sound ngan mertua. 
Mase tu mertua marah sbb mase tu hubby xdpt balik kg jemput mertua. 
Mertua saya ingt, saya yg xbagi hubby balik kg jemput dia.
Mertua ckp, kalau balik palong tu cepat je, klau suh lik jelebu amik mak, ade je alasan korang.
Padahal mase tu hubby dgn saya sibuk ke sana ke sini beli persiapan perkahwinan adik dia tu. 
Saya geram, saya xbrtegur dgn mertua. Saya xberckp lgsg sepanjang majlis tu berlangsung. 
Last2 lepas je selesai majlis tu, mertua mintak maaf dgn saya atas kata2 dia yg melampau tu. 
Dia kate dia xtau pulak saya dah siapkan gubahan barang hantaran yg cantik sampai ramai yg puji ckp lawa hantaran pihak lelaki.

Emmm...ape yg saya mampu, saya sabar je lah. Cuma blog ni je lah tmpt saya meluah perasaan. 
Lepas saya luah kat blog ni, saya rase lega cikit.

Mlm td, saya nangis. Tp dlm hati je la...
Hubby tunjuk gamba anak buah dia tu. Dia suh saya tgk kat hp dia, saya ckp biar lah, nnti2 lah saya tgk.
Pastu dia tunjuk gak kat saya. Dia kate, comei...putih baby ni...2.9kg berat dia.
Saya xde respon. Dlm hati saya merintih...alangkah indahnya klau saya berpeluang dpt baby lagi...

9 comments:

  1. dugaan awak berat sgt coz melibatkan mertua dan keluarga side husband..kalau sy, mau mengamuk sakan.. siyes... Allah tahu awak mampu hadapi, insyaallah..semoga semuanya akan baik2 je utk masa jangka panjang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bile pikir tuk jangka masa pnjg, rase mcm xsanggup je nak teruskan dgn hubby...
      xtau saya boleh bertahan sampai bile. Hati saya rase sakit.
      Lebih pada rase cemburu sbnrnye. Saya cemburu coz hubby 2-3 hari ni bz uruskan hal biras saya bersalin, dah mcm anak tu anak hubby pulak.
      Saya cemburu hubby bawak biras saya naik kete tanpa suami dia ade sekali dlm kete tu. Saya xtau nak ckp camne, tp saya xsuke...
      hati saya sakit sgt bile membayangkan hubby bwk drive, biras duk belakang dgn baby.
      Terase2 mcm hubby gelakkan saya...'nak harapkn ko yg beranak, xde la...dpt angkut anak buah pun xpelah'...
      Gile ke saya ni?....adoyai.

      Delete
    2. 2 jam hubby saya bersapau tunggu kat cafe hospital sbb biras rupenye leh kuar wad waktu rehat tghari kul 12.30...Tu pun hubby saya ok je tiada sebarang rungutan...bertambah2 cemburu saya bile tgk pengorbanan hubby 2-3 hari ni sibuk uruskan hal biras saya bersalin tu. adoyai.

      Delete
  2. sabar ye..mmg berat ...bile melibat hal keluarga..hal kwn2..kita ignore bole lagi..hanya tuhan je yg akan membalas budi baik korang suami isteri..insyallah..:) tarik napas dalam2...istifar :)
    saya percaya diorang akan kenang jasa baik awak suami isteri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. time kaceh ye awak...saya tau, cemburu saya x bertempat. tp ntah lah...mgkn sbb saya mcm ni, masih lagi TTC...emosi saya bercelaru dgn situasi sekrg ni.

      Delete
  3. Anonymous17 June, 2013

    sedih sy bace kisah kakak... ;'( semoga kakak tabah dgn ujian ALLAH ye..

    ReplyDelete
  4. Anonymous25 June, 2013

    Sis,saya baru je baca kisah sis ni...sedih kan...jiran sy ada jgk mcm sis,anak sorg jgk,dh 8tahun,tp xdpt anak lain dh..katanya gugur pun dh byk kali..tp sy xtau sgt cerita dia..maklumla jiran baru...masalah dgn family mentua ni mmg kdg2 xboleh elak...tambah2 bila tinggal dekat2..sis xteringin nak pindah ke...tinggal la jauh2 sikit..kurang2 tekanan dari keluarga mentua tu xde la sgt..kita pun boleh urus keluarga sendiri..xde campur tangan luar...ada member yg penah sy kenal tu...dia sendiri xsuka family dia..tp sbb jauh masalah tu xbrp ada sgt..kwn ni dok penang,family dia dok johor..kira jumpa pun dlm setahun sekali je..satu lagi hubby sis xkeje kan..try mintak jwtn kosong hospital,jawatan dia mcm atendan hospital..dengar mcm senang dpt jawatan ni..keje xsusah sgt pun..tp gred rendah jela..nak mintak tu mintak jauh2 sikit..mana tahu rezeki kita nanti,hilang stress,dpt keje hati pun senang & insyaallah mana tahu rezeki boleh tambah lagi ke...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak pindah luar dari N9, mgkn pyh cikit sbb saya dah beli rmh kat seremban...saya dah selesa hidup kat seremban ni. Dah berthn2 saya stay kat seremban.

      Emmm...yg jawatan kosong hospital tu mmg dah isi, thn lepas pun ade gak isi, tp rezeki masih belum menyebelahi hubby...:(
      Saya xkisahpun klau hubby keje gred rendah ke ape, asalkan dia bekerja.

      Time kaceh ye layan blog tmpt saya meluah perasaan ni.hehe.

      Delete