Bila ALLAH cepat makbulkan doamu, Maka DIA menyayangimu...
Bila DIA lambat makbulkan doamu,
Maka DIA ingin mengujimu...
Bila DIA tidak makbulkan doamu,
Maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu...
Oleh itu,
Sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan sekalipun....
Kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului
kemurkaanNYA...

Friday, August 7, 2015

Coretan Terakhir Buat Suami...



Assalamualaikum Abang…



Saat saya tulis catatan ni…hanya Allah je yang tau camne perasaan saya

Hati saya hancur ditikam berkali2 akibat perbuatan kecurangan abang

Hati saya merintih menangis xde sape yang tau

Biarpun air mata dah banyak mengalir sampai dah kering xde air mata lagi dah

Hati saya tetap jugak merintih menangis setiap hari tiap kali terkenang segala perbuatan abang



Abang…

Sampai hati abang…

Nape abang sanggup buat saya macam ni…

Ape dosa saya pada abang sampai abang hukum saya dengan hukuman seberat ni

Lebih 10 tahun saya hidup di samping abang

Nape akhirnya hubungan kita jadi macam ni abang…

Sedihnya rase hati saya bile jadi mcm ni

Segala kenangan manis yg tercipta antara kita direntap sekelip mata



Abang…

Saya x sangka hubungan yg kita bina hanya mampu bertahan 10 tahun je

Segalanya hancur musnah lps abang berubah hati  dengan tibe2 je

Ape yg kurang lagi abang…

Kat mane silapnya saya ni…

Camne hubungan yang selama ni saya sangka bahagia boleh berakhir sekelip mata

Ape yg abang cari dalam hidup abang selama ni…

Sampai sekrg saya masih tercari2 jawapan.



Abang…

Terima kasih sbb menghadiahkan sebuah derita yang amat dasyat dlm hidup saya

Saya xpenah terpikir lgsg akan mendapat hukuman dunia seberat ni

Saya xpenah terpikir akan diuji sehebat2 ujian yang mcm ni

Sakitnya ya Allah xtergamba dengan kata2…

Biarpun segala mcm kata cacian dah saya hamburkan dah saya luahkan

Hati saya masih lagi terasa sakit…

Saya masih belum dapat mengubat kesakitan yang saya alami sejak kantoi abang berlaku curang



Abang…

Sejak kantoi kali pertama…

Peluang demi peluang saya dah bagi pada abang dengan harapan abang akan betul2 berubah dan terus jujur dan setia menyayangi saya & anak kite…Mcm dulu2…

Walaupun perit rase hati menanggung…saya tetap maafkan abang sbb terlalu sygkan abg

Tp nyata abang makin rancak menipu saya tanpa rase bersalah cikit pun

Ntah ape yang bermain kat fikiran dan hati abang…saya pun xtau

Abang leka dan hanyut dgn nafsu dunia

Abang terus biarkan diri abang dibelenggu hasutan syaitan



Abang…

Mane perginya diri abang yg saya kenal sebelum ni

Suami yg baik, penyayang, beriman…

Biarpun abang kurang brtggjwb dari segi nafkah kewangan

Xpenah sekali pun saya pertikaikan sbb saya terlalu menyayangi abang

Sejak saya menjadi isteri abang yg sah…

Saya menaruh sepenuh kepercayaan pada abang hingga xpenah terdetik lgsg dlm hati untuk mencurigai abang tiap kali abang keluar bekerja

Nape akhirnya jadi mcm ni abang…

Ya Allah…



Abang…

Abang xkan dapat bygkan apatah lagi merasei ape yg saya rase

Sakitnya saya abang…

Tiap kali saya teringat semua msj2 cinta antara abang dgn dia

Tiap kali saya teringat saat2 abang keluar berdua dengan dia

Tiap kali saya teringat saat2 abang cium dia belai dia dengan penuh rase cinta

Tiap kali saya teringat gamba abg dengan baju tido dia

Tiap kali saya teringat camne abang memujuk rayu dia

Tiap kali saya teringat semuanya…

Dan yang paling buat saya sedih…gamba abang berdua dengan dia…

Saya rase sakit yang teramat abang…

Hanya Allah yang tau camne sakitnya saya rase

Kalau lah semua memory tu boleh dipadam sekelip mata…

Mmg saya nak sgt hilangkan sume kenangan hitam tu

Saya xnak dah kenang2 lagi…Sbb saya rase sgt sakit…Saya menderita sgt2 abang…

Abang tolong lah saya hilangkan segala penderitaan ni abang…

Saya dah xsanggup lagi nak bertahan dengan kesakitan yg xde penawar ni abang



Abang…

Camne abang boleh lupekan sekelip mata je kenangan cinta yg kita semai bertahun2 lamanya

Hingga ade org lain yg mampu bertakhta di hati abang menggantikan saya sekelip mata je

Mane silapnya saya abang…bgtau lah…

Nape ikatan cinta kita hanya mampu bertahan 10 tahun je…

Kat mane silapnya abang…

Salah saya ke hubungan kita jd mcm ni?...

Saya ke yang bersalah abang?...

Kurang ke layanan dan perhatian saya terhadap abang selama ni…

Saya rela dengar abang ceritakan keburukan saya  satu persatu andai itu menjadi punca kecurangan abang…

Andai kekurangan diri saya yang menjadi punca cinta abang beralih arah…

Saya nak sgt tau…apakah kekurangan tu abang…

Saya janji saya xkan berkecil hati andai abang berterus terang dengan saya..





Abang…

Mgkn saya silap sbb terlalu menyayangi abang hingga tiada lgsg terbit rase curiga dlm hati saya selama ni terhadap abang

Saya jd lalai…jd terlalu percayekan abang sepenuhnya

Kalau lah dr tahun lepas mase indon tu cakkk, saya dah tegas dgn abang

Mgkn hubungan abang dgn dia xkan pergi sejauh ni

Hingga ke tahap berlaku nya maksiat…ya Allah…

Tp tu la…

Segalanya telah pun berlaku dan takdir yang berlaku xkan boleh diubah lagi

Saya redha abang…

Biarpun rase sakit hanya Allah yg tau…

Saya redha ujian ni melanda hidup saya

Ujian yg xpenah saya terdetik lgsg dlm hati yg saya akn lalui dlm hidup ni



Abang…

Biarpun kuasa penuh kat tgn abang sebagai suami…

Saya dah nekad utk tamatkan hubungan kite ni abang

Saya dah xboleh lagi nak terima abg dlm hati saya

Hati saya dah tertutup rapat

Saya dah cube berkali2 tp nyata mmg xboleh

Saya dah xboleh lgsg nak menatap wajah abang nak pandang tepat mata abang

Hati saya rase sgt sakit abang…

Dengan ape yg abang dah buat kat saya ni…

Saya cuma mintak abang faham situasi saya dan lepaskan saya cara baik…

Kite mulakan hidup baru dengan haluan dan jalan hidup masing2 lps ni…

Saya dah xnak lagi hidup dlm kesedihan mcm sekrg ni

Saya nak teruskan hidup demi anak2

Bagi saya sekrg…anak2 adalah segala2nya

Anak2 lah yg akan beri saya kekuatan utk terus hidup lps ni

Tp saya hanya boleh meneruskan idup saya ni kalau abang xde di sisi saya

Selagi abang berada di sisi saya…

Kenangan hitam ni akan terus menghantui diri saya

Saya takut akan jadi gila suatu hari nnti kalau terus hidup dengan abang

Abang tolong la paham situasi saya abang…

Saya merayu dgn abang…

Saya dah xmampu lagi utk terus mencintai abang mcm sebelum ni

Hanya ade rase benci tiap kali saya terkenangkan abg

Hanya ade rase benci tiap kali saya trpandang wajah abang

Camne lagi kite nak teruskan hubungan dgn perasaan saya yg mcm tu

Saya harap abang faham…

Andai ade secebis rase kesian terbit dlm hati abang terhadap saya

Tolong la lepaskan saya dr ikatan yg sgt menyiksa saya sekrg ni

Jiwa saya rase tersiksa dgn sume perbuatan2 abang…

Sampai saya rase mcm nak mati…

Abang tolong lah saya ye abang…Saya dah penat dgn sume ni…

Abang tolong lah bg saya peluang untuk teruskn hidup saya bersendirian tanpa dibelenggu hubungan abang dengan dia…


Abang…

Biarpun abang bkn insan pertama yg pernah bertakhta dlm hati saya

Tp abang lah insan terakhir yg beraja dlm hati saya selama lebih 10 tahun ni

Abang hadir dlm hidup saya…mencintai saya…menjadi tunang saya

Dan akhirnya bertakhta dlm hati saya sbg suami yang sah…

Sejak saya menjadi isteri abang yang sah, mmg xde dah insan lain yg berjaya rampas kedudukan abang dlm hati saya meskipun pelbagai ujian melanda rumahtangga kita sebelum ni…

Walaupun sejak berkahwin lagi saya mmg selalu kurang dibelai, jarang ada waktu bersama abang di kamar tidur sbb jadual keje abang yang xmenentu sejak dari dulu lagi…

Saya tetap boleh harungi pelbagai ujian sbb saya terlalu menyayangi abang.

Tp bkn untuk kali ni abang…

ujian yang melanda kali ni terlalu berat utk saya pikul.

Saya dah cube mcm2 cara termasuk memaafkan abang berkali2…

Tp nyata abang masih tak berubah hingga kan kali ni

Saya dan xberjaya lg utk lupekan segala khianat yg abang buat dlm rmh tangga kita


Ape pun…

Saya ucapkan terima kasih yg x terhingga sbb abang pernah menyayangi saya selama ni sebelum cinta abang beralih arah pada dia

Meskipun kad2 cinta kenangan hubungan kita berdua dah habis hangus saya bakar…

Saya akui mmg saya pernah rase bahagia dgn abang…

Terima kasih abang utk kebahagian yg nyata sementara je

Ianya hilang sekelip mata bila wujudnya ruang kosong dlm hati abang

Saya kesal sbb…

Puteri kite hadir saat cinta kita mekar harum mewangi

Tp baby yg dlm perut ni hadir tatkala abang tengah asyik bercinta dengan si dia.

Sayu rase hati bile mengenang nasib baby ni nanti.

Tp insyaallah selagi saya bernyawa…saya akan jaga dia sebaik yg boleh

Saya akn cube bentuk dia jd anak yg soleh meskipun sejak kewujudan dia abang dah bergelumang dgn maksiat.

Saya harap baby ni nanti xkan dapat balasan atas dosa yg abah dia lakukan.

Sama-sama lah kite berdoa.



Abang…

Saya doakan agar abang akan bahagia lepas kite dah ikut haluan masing2 nnti

Walaupun kesalahan2 yg abang buat amat berat utk saya maafkan lagi…

Saya tetap doakan agar abang bahagia dengan jln hidup yg abang dah pilih

Saya mntk maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki atas segala dosa saya terhadap abang selama menjadi isteri abang

Saya tau byk kelemahan saya sbg isteri selama ni sbb tu hati abang mula berubah mencari yg lebih sempurna

Harap abang halalkn segala mkn minum saya

Halalkan kasih syg dan cinta abang selama 10 thn sebelum ianya beralih arah

Terima kasih sbb byk jaga saya mase saya sakit

Terima kasih…atas segala2nya lah ye abang…



Abang…

Akhir sekali…

Saya merayu sekali lagi dgn abang…

Tolong lah lepaskan saya dari ikatan yg sgt menyiksakan saya sekrg ni.

Tu je yg saya mntk dari abang

Saya xmntk abang buat ape2 selain lepaskan saya dgn cara baik sebagaimana abang ikat saya dengan cara baik suatu masa dulu

Saya xdpt nak kembali dgn abang mcm dulu2 lagi

Saya xboleh nak lupekan sume episod hitam ni

Dan hati saya kuat merasakan abg perlukan saya di kala ini sbb dia xde kat sini

Andai si dia ada di sisi abang kala ini…

Saya yakin dan pasti abang akan memilih dia dan bukan saya…

Sorry…gamba2 kawen kite yg kat dinding tu saya dah koyakkan semua…

Hati saya sakit tgk gamba2 tu…

Dan yg pasti gamba2 tu pun dah xde nilai bg abang lagi



Abang…

Maafkan saya andai coretan ni ade mengguris hati abang

Saya dah cube guna bahasa yg sebaik mungkin agar tidak mengguris hati abang lagi

Kalau boleh…biar lah ikatan perkahwinan kite berakhir dgn kata2 yg tidak mengguris hati dan perasaan masing2.

Harap abang pertimbangkan secepat yg mungkin permintaan terakhir dari saya tu.





Assalamualaikum.



 '06/08/2015










12 comments:

  1. kak..
    Allah selalu dengan akak..
    Allah akan jaga akak...
    Kuat ye...

    Doa saya untuk akak, apa saja keputusan akak, saya tetap doakan yang terbaik.

    ReplyDelete
  2. sebak rase hati.. doa saya semoga awak kuat dan tabah menghadapi dugaan ini.. semoga ade hikmah yang baik menanti awak akan datang.

    ReplyDelete
  3. Ya Allah. Harap tabah yer.. Sayu bila baca coretan ni.

    ReplyDelete
  4. nangis sensorang saya di ofis baca ni..setiap hari saya menunggu update dr safiyyah.. kalini Safiyyah dah buat keputusan yg paling tepat.. jgn la kita tergolong sebagai golongan yg bersubahat dalam kemaksiatan..kalau saya pon di tempat safiyyah saya juga akan bertindak dengan keputusan ini..semoga Allah hadirkan pelangi dengan terangnya dalam hidup Safiyyah selepas semua ribut petir ini telah berlalu..insyaAllah.. life must go on.. I'm sure you will very happy with your kids without all this current issue(husband).. banyakkan bergantung dengan Allah.. suami hanya pinjaman..cinta yang kekal hanya satu.. cinta pada ALLAH..

    ReplyDelete
  5. Kak Safiyyah, jangan biarkan kesedihan membuatkan akak lemah. Yani doakan kak Safiyyah sentiasa dalam lindungan dan rahmat Allah SWT.

    Teringat arwah mak pernah cerita dulu, masa arwah Abah buat hal kawin lain masa arwah mak pergi haji, arwah mak berdoa depan Kaabah, minta Allah SWT berikan ketenangan dalam hati dan fokus hanya pada anak-anak sahaja, dah tak kuasa nak fikir perangai arwah Abah (means dah tak nak gi serang2 rumah madu)...alhamdulillah! Sampai akhir hayat arwah mak, kehidupan arwah mak memang untuk anak-anak. Meninggal pun semua anak-anak dapat uruskan sampai liang lahad.

    ReplyDelete
  6. Tabahkan hati.. Allah bersama kita... *hugs*

    ReplyDelete
  7. Saya bukan setakat sebak,tapi saya menangis bila baca... Hanya ucapan Sabar shj yang mampu saya kirimkan...Allah bersama orang2 yang sabar, Allah maha mendengar segala doa orang yang teraniaya. Pohon lah pada Allah semoga ditunjukkan jalan yang sebaiknya. Life must go on...tinggalkan yang lepas dan mulakan hidup baru bersama anak2.

    ReplyDelete
  8. Saya doakan akan tabah menghadapi dugaan ini, moga segala urusan dipermudahkan olehNya. Percayalah, setiap yang berlaku itu ada hikmahnya. Insyaallah...

    ReplyDelete
  9. ya allah..sabar byk2 kak

    ReplyDelete
  10. tersentuh hati sy bila membaca coretan ini..sy harap sis sabar dan terus berdoa sesungguhnya Allah ader bersama kiter,berat mata memandang berat lg bahu yg memikul..sabar sis..

    ReplyDelete