Bila ALLAH cepat makbulkan doamu, Maka DIA menyayangimu...
Bila DIA lambat makbulkan doamu,
Maka DIA ingin mengujimu...
Bila DIA tidak makbulkan doamu,
Maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu...
Oleh itu,
Sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan sekalipun....
Kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului
kemurkaanNYA...

Friday, December 18, 2015

Pudar...

Sedih...Pilu...
Hanya pada Allah tempat mengadu
Tiap kali solat pasti saya xdpt nak tahan tangisan
Tiap kali solat pasti saya akn menangis teresak2
Terutama kalau time saya solat seorg diri
Mmg rase sedihnya hati saya xterungkap dgn kata2
Ya Allah...lemahnya saya...
Saya xkuat nak harungi ujian ni

Betul lah kata2 tu satu doa kan
Akhirnya kata2 yg selalu saya ungkapkan pada suami tiap kali kami  bertengkar menjadi kenyataan
Mase suami buat perangai, saya ckp kat dia yg saya nak bercerai
Saya ckp kat dia biar lps ni saya harungi hidup sorang2 membesarkan anak2
Saya ckp kat dia biar saya harungi hidup tanpa dia di sisi saya lagi
Akhirnya kata2 itu menjadi kenyataan
Saya betul2 keseorangan sekrg ni meneruskn hidup ni

Suami saya...
Dia sekrg ni dah lain...
Hubungan kami sekrg mmg dah xsame mcm dulu2 lagi
Dulu sebelum suami bercinta dgn indon tu hubungan kami indah mcm pasangan suami isteri lain
Walaupun dia xromantik dgn saya sebagaimana dia jd sgt romantik dgn indon tu
Kami tetap bahagia mase tu
Mmg saya perasan dia dah lain dgn saya sejak dia dah ada indon tu
Dia jarang sentuh dan membelai saya dgn alasan mgkn sbb saya tgh pregnan so dia jd kurg berminat
Kelainan pada diri dia tu lg nmpk ketara pulak lps terjadi kemalangan ni
Walaupun sebelum kemalangan tu dia minta maaf dgn saya dan minta diberi peluang
Walaupun sebelum kemalangan tu dia berkali2 ckp nak berubah dan bina hidup baru dgn saya
Walaupun sebelum kemalangan tu dia sempat berubat sbb konon2nya dah terkena sihir indon tu
Hubungan kami tetap dingin dan hambar kini
Pudar...kelam...xnmpk mase depan

Saya dpt rasekn hubungan kami kini lebih kpd rase tggjwb semata2
Suami isteri hanya pada gelaran sahaja dan tidak sampai ke hati
Walaupun berhubung setiap hari melalui telefon kalau saya xpegi ke hospital
Saya dah xrase lagi dia betul2 cinta & sygkan saya spt dulu 
Perbualan dia hanya bertanyekn hal anak2 ataupun dia cite pasal treatment dia di hospital
Xde dah dia bertanya kaba saya sihat ke x mkn ke x lena tido ke x keje ok ke x
Xde dah topik perbualan biasa suami isteri
Xde dah ucapan2 mesra sekurang2nya gd nite setiap mlm
Xde dah sume tu...
Saya betul2 keseorangan sekrg ni xde dah kasih syg dr insan bergelar suami
Saya mmg dah agk suami minta maaf dari saya dan minta diberi peluang sbb dia pikirkn anak
Dan bukan sbb dia masih syg dan cintakan saya

Payah saya nak ceritakan kelainan diri dia tu sbb ni masalah hati
Hanya saya yg boleh rase perubahan diri dia sbb dah hidup dgn dia lebih 10thn
Anniversary kami yg ke 11 hari tu pun dia dah terlantar kat hospital
Ade skali saya terlepas ckp kat anak
'Ibu rase abah dah lain sekrg ni la...dah xmcm dulu lagi...dah lain...'
Tau anak saya jwp ape?
'Ape yg lain nya bu...kakak tgk same je abah tu mcm dulu...xde lain pun'
Saya terdiam dan cuma mampu berbisik dlm hati
Anakku...
Ibu bersyukur...
Perasaan syg abah terhadap kamu masih same spt dulu xberubah cikit pun
Dan ibu yakin abah akan tetap syg kamu sbg anak manja dia 
Dan hakikat itu mmg xkan berubah smpai bila2
Cuma ibu sedih...
Perasaan abah terhadap ibu yg dah berubah xsame lagi dah
Dia bkn lagi suami yg ibu kenal dulu
Dia dah xde rase syg dan cintakan ibu lagi...

Hanya pada Allah tempat saya mengadu segala kesedihan
Saya luahkn di sini utk ringankn cikit kesedihan saya
Saya akui saya sgt lemah dan perlukan kata2 semangat dan sokongan dr suami
Setiap hari saya berharap suami akan mesej saya pg2 bertanye kaba lena kah tido saya setiap mlm
Setiap hari saya berharap suami akn mesej saya bertanyekan mkn minum saya terjaga ke x
Setiap hari saya berharap suami akn mesej saya bertanyekn kesihatan saya ok ke x
Setiap hari saya berharap suami akn mesej memberi kata2 semangat minta saya terus kuat utk teruskan hidup dan tunggu dia sembuh utk mulakan hidup yg baru
Setiap hari saya berharap suami akn meluahkan penyesalan dia atas ape yg dia dah buat  kat saya sebelum ni
Setiap hari saya berharap suami akn memujuk saya agar terus tabah & redha dengan ujian yg Allah bg ni
Setiap hari saya berharap suami akn ucapkan kata2 yg boleh membelai hati saya 
Sekurang2nya ucapkan betapa dia merindui saya dan merindui utk pulang ke rmh utk bersama2 saya semula
Dah lebih 3 bulan dia terlantar dihospital...
Xde lgsg ke rase rindu dia pada saya...
Xde lgsg ke rase rindu dia pada insan bergelar isteri ni...
Nmpk sgt saya dah xde tempat dlm hati dia lg
Hubungan kami hanya atas name suami isteri tp dah xde hubungan dlm hati lg

Saya pasrah...saya berserah...
Saya ptut lebih tabah dan redha sbb mmg saya dah kehilangan dia sejak dia ade hubungan dgn indon tu 
Kami pun dah hampir bercerai tempoh hari
Saya dgn perut memboyot dulu tu trpaksa ikut suami panjat tangga mahkamah syariah sbb suami ada terlepas ckp sesuatu so kami terpaksa sahkan dgn pihak mahkamah
Walaupun mahkamah nyatakan ucapan suami tu xde menyebabkan jatuhnya talak
Tp mgkin ini lah takdir hidup saya
Saya tetap kehilangan dia jugak
Saya hilang tempat dlm hati dia
Saya tewas dgn kehadiran indon tu
Saya mula teringat2 sume mesej2 dia dgn indon tu
Sgt berbeza dgn mesej2 dia dgn saya 
Saya pasrah...
Saya teruskan hidup demi anak2...
Saya berharap kasih syg dia pada anak2 xkan berubah biarpun dgn saya kami hanya hubungan jasad je
Saya tau...masalah hati xde siapa boleh memaksa utk cintakn seseorg
Saya xkan mampu utk buat hati suami cintakan saya spt dulu
Sumenye terserah
Hanya Allah yg berkuasa membalikkan hati hamba Dia kan

Ya Allah...
Tolong lah berikan kekuatan kepada hambaMu yg sangat lemah ni
Cukupkan lah diri ini dgn kasih syg dr anak2 sahaja tanpa perlu kasih syg dr insan bergelar suami
Jadikan lah hambaMu ini kuat utk terus hidup
Walaupun hakikatnya kami dah xbahagia lagi dgn hubungan ini
Permudahkan lah segalanya Ya Allah demi anak2 kami
 

7 comments:

  1. kak...

    semoga Allah tenangkan kegusaran di hati akak.
    Apa sahaja keputusan akak, semoga Allah bantu akak..

    ReplyDelete
  2. akak, soal hati pelik kan?kadang happy kadang tak, sebab hati kita ni berbolak balik, berpusing2..sebab tu ada doa supaya tetapkan hati kita. akk kuat disebalik kelemahan akak. find some friend, ubah sedikit lifestyle kita. akk ibu kan, akk kene kuat.. akk ada family n sahabat.akk cari sesuatu yg baru....dgn pasangan akak, kalau akk dah ready, die dah sihat.akak luahkan, jgn pendam..amik masa bdua, talk. n after that, kita lihat.Allah sebagai petunjuk. akk kena kuat tau. dalam dunia ni kak, semua pinjaman..akk pgg tu je..yang penting, jgn ada dendam , jgn dipendamkan...take care kak, hugs akk kuat2

    ReplyDelete
  3. Salam Safiyyah,
    soal hati dan perasaan ni mmg payah. pendapat saya,cuba bawa berbincang dari hati ke hati. cuba bagi masa untuk diri sendiri. Mohon pada Allah. sekiranya masih ada rasa sayang, dua2 pihak mesti berubah dengan buka buku baru. sekiranya tekad untuk berpisah, maka baik la berpisah. Tiada guna menyiksa diri sendiri dan diri suami

    ReplyDelete
  4. salam safiyyah..
    saya faham ape yang awak rasa..
    kalo itu yang terbaik redha lah..
    kita punya masalah yang sama.. malah saya lebih teruk lg..

    ReplyDelete
  5. Sedihnya kisah akak ni...akak kuat kalau sy la myb sy xskuat akak;(...sy mula tgk blog akak ni utk tahu pasal lucrin & endometriosis..sy jugak pesakit endo & dah selamat opt & habis lucrin..& now dlm ttc journey...kdg2 sedih till today still lum de rezeki even dah nak masuk 3yrs kahwin..huhuhu...xtaw laa pe rancangan allah utk khidupan sy plak..utk sis,may allah bless u kak..doa sy moga allah sntiasa mlindungi akak and moga ada sinar mnanti akak semua

    ReplyDelete
  6. hai. just blogwalking. betul ke apa yg awk lalui tu?. u are so strong. sy bukan nak kasar sgt tapi lelaki mcm tu tinggalkan je.. dia ragu2 menyayangi awk. tak setia pun satu hal. kalau hidup pun mcm dah single mother...baik hidup je mcm tu. tak payah nak berharap pd ehsan lelaki.dowg ni sementara je ngn kita kat dunia. apa yg Allah janjikan kat akhirat tu lg utama dn indah.

    dlm dunia ni awk bukan kseorangan wlaupun org yg awk syg khianati awk. keep strong..positive and always smile okeh.. ;-) (sorry menyebok kt blog awk)

    ReplyDelete
  7. Sama mcm saya.tp suami sy langgan pelacur..ntah la..nak mintak berpisah xde kekuatan..cuma teruskan sbb fikir anak je.perasaan kasih syg tu dah hilang lps tahu suami curang..klau dulu dia layan gambar video lucah sy diam..tp xsangka makin melarat sampai melanggan pelacur..sebab terlampau bg kepercayaan jd mcmni la..mulut manis..lepastu ikut kawan2..harap sgt diorg ni mati masa tgh seronok buat maksiat tu..

    ReplyDelete