Bila ALLAH cepat makbulkan doamu, Maka DIA menyayangimu...
Bila DIA lambat makbulkan doamu,
Maka DIA ingin mengujimu...
Bila DIA tidak makbulkan doamu,
Maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu...
Oleh itu,
Sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan sekalipun....
Kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului
kemurkaanNYA...

Friday, August 5, 2016

Jiran

Pagi ni mase start kete nak pegi keje, ade sorang jiran dtg rumah. Intro nye just borak2 biase bercerita psl hari raya dan bertanye keadaan suami sekrg. Just cite seringkas yg boleh tntg keadaan suami sekrg sbb malas nak meleret2 cite nanti. Tetibe...

Jiran   :  Akak nak tnye cikit ni tp kau jgn marah pulak ye.  Ade 1 pg tu dlm pukul 2-3 pg akak dgr laki kau dtg dgn ahli kuarga dia maki hamun kau. Nape sbnrnya? Laki kau syak kau ade psg lelaki lain ke sbb tu diorg dtg panjat rumah kau pukul 2-3 pg tu?  Dasyat betul akak dgr suara diaorg maki hamun kau. 

Saya  :  Speechless...hanya mampu diam dan senyum.  Xjangka sbnrnya dgn soalan mcm ni dr jiran.

Jiran  :  Korang kan dah lame kawen xkan la laki kau tu masih xcaye lagi dgn bini dia dok syak yg bukan2.  Dia syak kau bwk lelaki lain masuk rmh ke?

Saya  :  Eh xde la kak...bkn masalah tu...bkn masalah dgn suami saya...kuarga dia yg xpuas hati mcm2 tu yg dtg menyerang saya mlm tu.  

Jiran  :  Mak mertua kau xsuke kau ke?

Saya  :  Ntah la kak saya pun xpaham...ade je yg diorg xpuas hati. Agknye klau saya berenti keje duk rumah jaga suami baru diorg akn puas hati kot.

Jiran  :  La...laki kau dah jd mcm tu xkan kau pulak nak berenti keje...nnti sape nak tanggung anak2 kau. Anak2 kau dah la kecik2 lagi.

Saya  :  Ntah...diorg pikir boleh mntk bantuan jab kebajikan kot

Jiran  :  Eeeee....kalau akak la selagi ade kudrat sendiri xde la nak mntk bantuan jab kebajikan.  Sampai bile nak bergantung harap dgn bantuan camtu.  Lagipun kau ingt senang ke nak dpt lagi2 kau kuat lagi boleh bekeje.

Saya  :  Tu la...saya pun malu la nak mintak2 bantuan jab kebajikan ni. Mak ayah saya x penah la ajar anak2 dia bergantung hidup dgn cara mcm tu.

Jiran  :  Abih tu kau xde la balik kg sane lagi jenguk laki kau

Saya  :  Xde dah kak.  Saya dah tawar hati dgn ape yg dah jadi ni.  Kite buat sehabis baik pun ade je yg xkene kat diorg so saya dah malas.

Jiran  :  Laki kau xmarah ke kau xde lgsg g jenguk dia.
 
Saya  :  Xpun. Dia tau saya tgh marah lagi dgn ape yg dah jd.  Ohh...akak dgr ye kejadian mlm tu. Saya sangka xde org yg dgr

Jiran  :  Maunnye xdgr...Pnyela kuat suara diorg dok marah2 kau. Akak ckp kat abg (suami dia) agknye diaorg syak ade lelaki lain dlm rmh kot. Tu abg depan rmh kau tu lagi jelas dgr ape yg jd malam tu tp akak tnye dia xnak pulak dia cite.  Laki kau tu xmaun ke dduk dgn kau kat sini.  Lgsg xboleh berdikari lagi ke dia.

Saya  :  Berdiri pun belum kak...berjln mmg x la.

Jiran  :  Nape kau lambat bukak pintu mase diorg dtg tu? 

Saya  :  Suami saya mesej pesan jgn bukak pintu kalau kuarga dia dtg so saya xde la bukak pintu.  Tgk2 adik dia panjat pagar ketuk cermin tingkap bilik saya. Tu yg saya bukak jgk pintu.

Jiran  :  Pyh kan kalau kuarga mertua dah mula xsuke ni. mesti ade je yg xkene nnti. Kau saba je lah ye.
 
Saya hanya senyum kambing.  Dlm hati dah rase nak nangis sbnrnya....

Saya  :  Ok la kak...saya nak g keje dah ni dah lambat.

Jiran  :  Ok2 pegi la keje.

Perbualan mati di situ....
Ya Allah...malunya saya dgn jiran2...
Tp xpelah...Allah ade kan.
 

No comments:

Post a Comment