Bila ALLAH cepat makbulkan doamu, Maka DIA menyayangimu...
Bila DIA lambat makbulkan doamu,
Maka DIA ingin mengujimu...
Bila DIA tidak makbulkan doamu,
Maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu...
Oleh itu,
Sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan sekalipun....
Kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului
kemurkaanNYA...

Tuesday, September 20, 2011

Dugaan Ramadhan & Syawal

Rase cam lamenye tak update blog...Nak buat camne, dugaan Allah dtg bertalu2 menduga aku....

22 Ramadhan - Gastrik
Lagi bape ari je nak raye, aku masuk spital 4 ari sbb sakit perut. Doc ckp gastrik. Aku pun pelik camne leh dpt gastrik pulak.  Maybe sbb bulan puase kot. Aku dapat kuar wad lagi 4 ari nak raye.  Korang bayangkanlah camne dgn baju raye hubby lgsg takde beli lagi, kuih raye lum beli, tudung raye aku satu pun takde...huaaaaa nak meraung aku time tu memikirkan eh.  

26 Ramadhan hingga 8 Syawal- Demam vs Chicken pox
Elok je aku dapat wad, aku kene demam jap panas jap sejuk. Memikirkan  persiapan raye yg tak bape cukup lagi, aku buat mcm biase mcm aku sihat...Dah mcm org dlm pantang aku pakai stoking, baju panas, aku gagahkan jugak diri aku ikut hubby gi beli ape yg ptut.  Sib baik baju raye anak aku dah beli awal. Kot tak, lagi haru lah jwp nye.  Badan aku time tu Tuhan je tau camne.  Time jln2 cari brg tu, aku berpeluh sakan sampai basah baju sume. Lik je rumah jd sejuk giler.  Dua hari ar aku camtu tp tetap gak aku gagahkan diri gi beli brg cikit2 ape yg penting tuk raye. Agk2 dah siap je beli, aku ngan hubby lik kg hubby jap. Mase tu lagi 2 hari nak raye. Aku ajak hubby lik jap umah mak dia sbb nak bg duit cikit tuk beli daging dan ape2 yg perlu dan mcm biase aku bg kuih raye 4-5 jenis untuk mertua. Time tu pun dah rase lain mcm badan aku tp aku tahan je, kuatkan semgt nak raye punye pasal.  Mase lik umah mertua jap tu, terharu gak rase ati tgk mertua masakkan sup sayur pucuk tuk aku sbb dia tau aku baru kuar spital kene gastrik, tak leh mkn pedas. 

Selesai berbuka (tak puase pun sbnrnye sbb doc tak bg puasa) kat umah mertua, aku ngan hubby gerak lik kg umah mak aku lak. Sbb aku plan nak beraye kat umah mak aku dulu thn ni. Sampai je kg, aku dah rase tak tentu arah bdn ni. Naik je bilik nak tukar baju, hubby pasan ade bintik2 belakang badan  mula nak tumbuh tp tak byk. Huaaaaaaaaaa.......sah2 lah chicken pox jangkit dr hubby. Nak meraung aku time tu....Esok dah mantai, aku pulak dpt chicken pox. Dugaan betul lah. Ari mantai tu adik beradik ngan mak aku sume sibuk masak mcm2, aku kuar gi klinik ngan hubby. Doc bg ubat kene mkn 5 biji sehari selama 5 ari. Total sume ubat kene telan, 25 biji. Doc kate ubat tu elok tuk kurangkan chicken pox kuar byk dan kalau mkn ubat tu, parut chicken pox tak kan tinggal kat bdn. Aku pun ape lagi, mkn je lah ubat tu ikut time. Mmg tak byk sgt chicken pox tumbuh kat muka dan bdn aku. Kat kaki leh dikira bape biji je tumbuh. Tak mcm hubby kene teruk giler. Dipendekkan cite, tak beraye lah aku thn ni...Chicken pox tumbuh penuh dlm mulut aku sampai nak mkn pun tak boleh. Raye pertama, ke 2, ke 3, aku duk rumah je terbaring. Raye ke 4 aku lik kg hubby lak sbb mertua dah asyik tepon je tanye bile nak lik sane. Time tu masih lagi ade chicken pox yg basah2 kat bdn. Tp nak buat camne, cian pulak kat hubby kalau tak lik kg dia. Suh dia lik sendiri ngan anak, dia lak tak nak. Nak jugak tunggu aku. Dan tentu2 lah chicken pox ni 2 minggu baru elok betul. Nak buat camne kan, aku kuatkan jugak semgt, gagahkan diri. Sepanjang kat umah mertua, aku lah yg masak sarapan, masak mkn tghari padahal mak aku dah pesan tak leh buat sume tu time kene chicken pox. Nak buat camne, kalau aku tak buat, tak mkn lak kang. Dah lah aku baru pat gastrik. Sepnjg kat  umah mertua, aku duk umah je ar. Gi beraye pun 2-3 biji rumah je. Tu pun sbb mertua paksa suh ikut. Dia kate bkn org tau pun aku kene chicken pox. Akhirnya abih dah lah cuti raye aku thn ni.  Paling cian, kat anak aku ar. Ibu dia kene chicken pox, ngan dia2 sekali tak pat gi beraye. Ye ar, mane nak gi raye ngan keadaaan aku mcm tu kan. Tp aku bersyukur sgt2 sbb anak aku tak kene chicken pox jugak. Puas gak ar dok jauh2 dari dia. Tido pun asing. Sume persiapan dia sepanjang raye, hubby aku yg uruskan.

9 Syawal - Gastrik vs Gerd
Bermula lah detik hitam dlm idup aku...tetibe je kene gastrik lik. Tp kali ni lain mcm pulak sampai aku loya mual muntah pastu sesak nafas. Mmg teruk giler aku kene time tu sib baik kat rumah. Hubby takde kat rumah mase tu. Aku ingtkan dah sampai ajal je sbb mmg aku tak leh nak bernafas pastu rase sakit dlm perut menolak2 suh muntah. Lembik aku jdnye. Aku call mak ayah aku time tu menangis2 mintak maap, halalkan mkn minum sume sbb mmg aku ingt dah nak meninggal. Mak ayah aku pun ape lagi, terus call hubby suh cepat2 lik rumah. Tak lame tu hubby aku lik rumah, kelam kabut dia suh aku siap dia nak hntr spital. Dgn berat ati, aku pun ikut je lah gi spital. Hubby papah aku time tu sbb aku dah lembik giler. Sampai spital, mcm biase ar cucuk urat, masuk air sbb doc tgk aku dah lembik sgt.

Dipendekkan cite, 11 ari lah aku kat wad. Sepanjang kat wad tu ari2 aku kene jgk mcm kat rumah tu. Injek ubat ari2 pun aku kene jgk teruk camtu. Tiap2 ari aku nangis kat wad. Ilang dah segan aku ngan nurse2 sbb tak tahan sesak nafas punye pasal. Nurse2 pun menggelabah tiap kali aku kene serang penyakit tu. Mak ayah aku pun dah ari2 nangis kat umah memikirkan nasib aku yg tak elok2. Last2 ayah aku ikhtiar berubat secara batin ngan sorang dukun. Ari ke 3 berubat, baru lah aku ok cikit. Doc sahkan aku gastrik pastu diserang penyakit gerd (asid reflux). Doc kate asid naik ke dada aku sbb tu aku sesak nafas.  Nnti bile2 free, aku update lebih terperinci ape maksud gerd tu ek. Untuk yg kes aku ni doc ckp punca nye sbb aku byk sgt mkn ubat mase kene chicken pox tu dan berkemungkinan chicken pox tumbuh penuh dlm perut dan esofagus aku. Ntah, aku pun tak tau. Tp seriusly aku ckp, mmg azab tul time aku kene tu. Berhari2 lak tu.

Lepas 11 ari duk wad, aku sampai naik muak dah tido baring je atas katil wad tu, aku mintak lik rumah. Doc pun tgk aku dah tak diserang sesak nafas lagi, doc bg aku lik suh rehat kat umah. So time aku update blog ni, aku masih lagi mc.....huhu...Aku masih lg dlm proses mkn ubat, dan sesak nafas aku pun masih ade lagi sisa2 yg kdg2 dtg menyerang tp tak lah seteruk yg ari tu.

Sori bos....bln ni lum ade lagi aku gi keje. Dah skit kan, nak buat camne.

Sape yg penah kene gerd ni, tau lah camne siksanya penyakit ni....Tuhan je tau camne. Aku ari2 dok merintih mengenang nasib aku kat spital nape lah malang sgt. Tp ye lah kan, mungkin ade hikmah di sebalik ape yg Allah takdirkan untuk aku. Moga aku tabah harungi semua dugaan.

2 comments:

  1. Salam, saya zarina
    Ya.. memang siksa, rasa macam nak melayang nyawa. :(
    Semoga kita tabah hadapi dugaanNya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya org yg alami je yg paham camne azab nye sakit ni.huhu

      Delete