Bila ALLAH cepat makbulkan doamu, Maka DIA menyayangimu...
Bila DIA lambat makbulkan doamu,
Maka DIA ingin mengujimu...
Bila DIA tidak makbulkan doamu,
Maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu...
Oleh itu,
Sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan sekalipun....
Kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului
kemurkaanNYA...

Tuesday, July 10, 2012

After 10 years...

Lame jgk rasenye saya tak update blog...Bkn ape, takde ape yg nak dikongsikan. Saya masih mcm ni. Sabar menanti. Takde buat treatment ape2 pun. Mgkin rase putus asa tu ade jauh kat sudut hati ni. Saya meneruskan hidup dengan rutin yang biase je.

Pasal tajuk entry ni, saya cuma nak berkongsi kegembiraan seorg kwn. Saya panggil dia kak Y. Actually dia ni sepupu hubby, tp saya kenal dia dulu sebelum kenal hubby. Kami berkawan rapat ketika sama2 anak dara, sama2 mencari rezeki, di saat saya mencari2 arah tuju idup lepas abih belajar, baru dpt keje, tercari2 mane nak stay sume, dia muncul. Kami kenal secara tak sengaja dan dia pelawa saya tinggal serumah dgn kwn2 dia yg lain. Alhamdulillah saya bertemu dgn insan2 yg baik masa tu.  Dia sgt baik walaupun kami baru je kenal. Begitu juga kwn2 serumah dia yg lain, sume baik2 belaka. Umo dioarg sume lebih 2 thn dari saya, sampai saya rase hepi sbb ade kakak2 yg menjaga saya sedangkan hakikatnya saya ni anak sulung tak penah merasa pun ade kakak.huhu.

Emmmm...lepas beberapa thn, umo pun dah mula meningkat, sorang demi sorang mula mendirikan rumah tangga termasuk lah kak Y.  Dia bertemu jodoh dgn lelaki yg sebaya saya, maksudnya muda 2 thn dari dia. Walaupun dia dah kwen, kami masih lagi berhubung dan sering bertanya kaba. Dialah yg saya cari bile saya sedih. Dialah jugak yg saya cari bile nak kongsi kegembiraan.  Dipendekkan cite, dialah yang kenalkan saya dgn sepupu dia (hubby saya) dan akhirnya saya dan hubby pun berkahwin...hehe.

Ok berbalik pada tajuk entry, kak Y tak dikurniakan zuriat sepanjang 10 thn usia perkahwinan. Dia penah jgk operate buang cyst thn bape saya tak ingt, tp mase dia operate tu kat hospital KPJ dan doc sahkan dia punye cyst tu adalah yg terbesar setakat thn tu 11cm klau tak silap saya. Lepas dah sembuh, dia tetap sabar jgk menanti zuriat. Setiap kali kami berjumpa time raya, saya tgk dia ok je takdelah nmpk sedih ke ape lum ade zuriat. Dia cool je rilex je tenang je. Tp dlm hati, mane kite tau kan. Hanya org yg alami je yg paham.huhu.

Suami kak Y pun saya kenal dari sebelum diaorg kawen lagi.  Tak dinafikan mmg hensem, elok pekertinya, sesuai lah dgn kak Y yg mmg baik hati orgnya.  Lepas kawen dgn kak Y, Suami kak Y ni jadi rapat pulak dgn mertua saya. Mgkin sbb imej mertua saya yg bertudung labuh, berjubah dan berserban membuatkan suami kak Y respek lebih kot.  Tp yg tak bestnye, saya penah terdgr mertua saya hasut dia suh kwen lain sbb kak Y tak dpt nak bg zuriat. Pehhhh...time tu dlm hati saya, Allah je yg tau. 'ko nikah je lah lagi satu, sia-sia je lah kawen kalau bini tak leh beranak...' Mmg saya ingt sampai sekrg kata2 mertua saya tu.huhu. Tak sangka mertua saya sampai hati buat mcm tu padahal kak Y ni anak buah dia. Saya pun tak paham nape mertua saya buat mcm tu, tak kesian kat anak buah sendiri. Saya ade jgk dgr2 cite yg suami kak Y ikut ckp mertua saya, nikah lagi satu. Dan saya ade jgk dgr2 cite yg kak Y penah diceraikan tp rujuk semula. Tp tu cite yg tak sahih lah kebenarannya sbb saya pun dgr2 dari mulut org. Saya tak berani nak tanye kat kak Y sbb tu hal rmhtangga, tak baik lah kalau kite nak masuk campur. 

Ok dipendekkan cite, lepas 10thn usia perkahwinan kak Y, dia terbukak hati nak gi buat treatment kat pakar wanita sukhilmi. Mgkn sebelum ni dia ade jgk buat treatment cuma belum ade rezeki kot.  Yg tu saya tak tau lah.  Tp saya pat tau dia buat IUI kat pakar wanita sukhilmi. Dannnnnn......akhirnya....lepas 10thn mendirikan rmhtangga, dia akhirnya bakal bergelar seorg ibu dlm masa lebih kurg 4 bulan lagi. Wahhhh...saya mmg hepi dgn perkabaran ni. Saya tumpang gembira bg pihak kak Y. Saya doakan semoga kak Y sihat sepanjang 4 bulan lagi ni sehingga selamat melahirkan. Saya berdoa semoga Allah pelihara kandungan kak Y dan selamatkn dari sebarang masalah. Semoga Allah permudahkan segalanya dan kak Y selamat melahirkan baby yg comel nnti.

Tu je lah yg saya nak cite kat sini...Saya sgt gembira sampai saya rase nak share cite ni ngan kwn2 sume.
Harap2 cite ni dpt bg suntikan semgt kat kite ni kan. Zuriat ni mmg ketentuan Allah. Mcm kak Y, lepas 10 thn baru Allah nak bg. Di samping berusaha, kite kene sabar dan sabar dan sabar. kan....

Sekian, wassalam..

No comments:

Post a Comment