Bila ALLAH cepat makbulkan doamu, Maka DIA menyayangimu...
Bila DIA lambat makbulkan doamu,
Maka DIA ingin mengujimu...
Bila DIA tidak makbulkan doamu,
Maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu...
Oleh itu,
Sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan sekalipun....
Kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului
kemurkaanNYA...

Monday, July 16, 2012

Malu....

Actually takde mood nak bercerita...tp nak jgk meluah perasaan kat sini.huhu. 

Semlm kami balik kg hubby. Mcm biase lah, mase mula2 sampai, sambutan mmg dingin. Sbb? Ahli keluarga hubby ade sedikit bengkek ati ngan hubby. 

Kisah 1
Adik hubby ade sekali tu call hubby pukul 4 pg mntk tolong hntr wife dia ke hospital sbb ade turun darah (wife dia tgh pregnant nak dekat sampai due date kot). Hubby mase tu tgh tak sihat, tp tak mau berterus terang dgn adik dia. Hubby just ckp, tak dpt nak tolong hntr sbb nnti nak masuk keje pg kul 6. After letak phone, hubby membebel2 marah adik dia tu (tp saya yg jadi mangsa dgr bebelan dia tu.huhu) sbb dah tau nak sampai dah tarikh nak bersalin, nape tak hantar his wife duk umah mak ayah dia yg tentu2 nya ade kereta so senang lah ape2 hal kan. Saya tanye kat hubby, nape tak berterus terang ckp abg tgh tak sihat je? Hubby just jwp ah malas lah, bkn diaorg paham pun org sihat ke tak sihat. Saya ckp kat hubby, abg tak ckp, mane diaorg nak paham. Hubby jwp lagi, ayang bkn tak tau camne pangai adik2 abg kan. Saya diam dan saya pun sambung lah balik tido sementara menunggu subuh. But until now lum bersalin lagi dgr nye. Tak jd baby nak kuar.huhu. Lepas pada tu hubby call & msj adik dia tu tanye kaba, tak berjwp. Marah lah tu.

Kisah 2
Kisah 2 ni actually saya pun tak paham nape. Mak mertua saya mcm dingin je bile hubby call dia. Asyik mengelak je tak mau ckp bile hubby call. Ckp dia takde kat rumah lah, gi kenduri lah, mcm2 alasan lah. Saya pun tak paham nape. Tanye hubby, hubby ckp tak tau. Tp mmg pelik, hubby call mak dia kul 10mlm, adik2 dia ckp mak takde. Tanye mak gi ane, tak tau pulak. Ckp pulak dgn abah. Abah pun bersekongkol dgn mak ckp mak takde rumah. Bile tanye gi mane, abah pun jwp tak tau dgn tergagap2 nye. Nmpk sgt lah kan. Saya dgn hubby jd pening pulak dok pikir ape punca nya. Last2 hubby kate, biar je lah. Mak mmg camtu. Ntah tang mane yg silapnya, kami pun tak paham.

Saya kesian dgn hubby sbnrnya. Asyik jd mangsa lepas marah mak dia. Ade je mslh keluarga, hubby yg jd mangsa. Mmg cian tgk hubby. Saya cadangkan hubby amik cuti ahad (semlm) tuk balik jenguk mak dia. So balik lah kami ke kg semlm. Mase mula2 sampai, sunyi sepi. Semua adik2 dia duduk dlm bilik tak keluar pun jenguk kami yg baru sampai. Mak hubby, mula2 tu muka masam je tp lame2 ok lah cikit. Mgkn dia bengang anak dia dah dekat 2 bulan tak balik kg kot. 

Sepanjang kat kg semlm, saya byk buat sendiri je. Adik-beradik hubby yg mase mula2 dingin, kembali ok cikit. Mase diaorg berkumpul borak2 di dapur selepas mkn tghari, saya pilih duduk di ruang tamu tgk tv. Bkn ape, saya nak bg hubby ruang dgn keluarga dia. Saya tak nak nnti keluarga dia ckp, mane ade along situlah kak safiyyah ade mcm tak leh berenggang lgsg.huhu. So saya bg hubby berborak sepuas2nya dgn keluarga dia. Berjam2 jgk lah. Sampai saya dan my daughter terlelap2 depan tv.

Mase dah nak balik ptg tu, baru lah saya join kelompok di dapur. Nak minum ptg mase tu. Time tu lah saya perasan, mertua pandang saya mcm menjeling2 je. Saya buat tak nmpk je. Saya pikir dlm ati, mgkn perasaan saya je kot.huhu. Mase kami tgh minum tu lah tetibe mertua saya ckp, tgk perut kak safiyyah tu ha, buncit...kak safiyyah ko tgh ngandung tu, nak dpt no. 2 pulak. Pehhhh....panas rase muka saya. Malu nye tak terkata...sib baik time tu my daughter takde kat situ. Pastu adik2 hubby sume tanye, betul ke betul ke. Sakitnye lah hai hati saya...Saya gagahkan diri bukak mulut bersuara tuk nafikan ape yg mak mertua saya khabarkan tu. Saya ckp ish mane de...lum ade rezeki lagi sambil pandang arah hubby. Hubby pandang je saya dan hubby sure paham camne perasaan saya. Dia tau, saya sensitip cikit bab2 anak ni. Saya pandang muka mak mertua saya yg tergelak2 dan tersenyum puas dapat malukan saya. Saya titipkan dlm hati, mgkn mak mertua saya takde niat nak malukan saya kan....

6 comments:

  1. u ni bukan menantu pilihan ker?

    ReplyDelete
  2. Tak tau lah nak ckp bukan menantu pilihan ke ape. My hubby tak penah ade kwn perempuan, kiranya saya org pertama. Takde pulak mertua saya ckp ape2 pasal ade pilihan lain ke ape. Tp ape yg saya perasan, mertua saya mmg suke cari salah silap sume menantu2 dia. Kalau anak2 lame tak balik, lame tak call, tak dpt penuhi permintaan dia, menantu yg akn dipersalahkan sbb dikatakan punca anak2 berubah perangai.huhu. Tp biarlah...Allah tau segalanya kan.

    ReplyDelete
  3. sabar ye safiyyah..be strong..=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya dah biase kene sindir2 ngan mertua...dah msk pun ngan ragam mertua saya tu.huhu. Saba je lah yg mampu saya pertaruhkan.

      Delete
  4. humm...

    sabar ye Safiyyah..tak terkata sy... :( sobs sobs....

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah nasib saya Allah takdirkan mcm ni, saya redha je lah...Tp terus terang saya ckp, saya susah nak syg mertua saya mcm mak ayah sendiri disebabkan diaorg pun tak leh nak syg saya mcm anak sendiri.huhu.

      Delete