Bila ALLAH cepat makbulkan doamu, Maka DIA menyayangimu...
Bila DIA lambat makbulkan doamu,
Maka DIA ingin mengujimu...
Bila DIA tidak makbulkan doamu,
Maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu...
Oleh itu,
Sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan sekalipun....
Kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului
kemurkaanNYA...

Monday, August 6, 2012

HIJAU Oh HIJAU....

Saje nak coret2 kat sini jap. My hubby sibuk  nak cat bilik kat rumah tu. Sejak kami beli rumah tu dari owner lame, kami mmg takde cat lgsg bilik. Gune je warna yg owner lame tinggalkan.  Mase beli rumah tu bajet takde tuk cat bilik, just cat ruang tamu ngan dapur je. So ade rezeki cikit ni, hubby berhajat nak cat bilik pulak.

Dipendekkan cite, hubby suh saya pilih warna. Dia bawak balik buku katalog pilihan warna cat. Mmg saya jd rambang mate ar, tak tau nak pilih warna ape, byk sgt warna yg cantik2...huhu.

Last2 saya pilih warna hijau. Hijau cair ngan hijau pekat cikit. Yg warna pekat tu biase ar, tuk bhgn kepala katil kan. Yg warna cair tuk bhgn dinding2 lain. So hubby pun setuju dgn pilihan warna tu (biase ar, my hubby ni lebih suke biarkan wife dia yg buat pilihan...dia setuju saje.hehe).

So hubby upah kwn dia tuk buat keje cat mengecat ni. Almaklumlah sejak dah kene slipdisc, hubby mmg tak mampu nak buat keje berat sgt.huhu.  

Kwn hubby mulakan operasi mengecat hari sabtu, time saya balik kg jenguk my princess. Mcm biase saya akn balik kg sabtu ahad jumpe anak. So time tu lah hubby saya ngan kwn dia mulakan operasi.

Siaplah 1 bilik dicat kan...Ptg semlm, saya balik dari kg, sampai je rumah, hubby ckp jgn terkejut masuk bilik nnti. Dlm hati dah berbunga2 ni. Almaklumlah bilik dah jd baru kan. Mesti suasana pun baru. Sekali saya jengah bilik, OMG....tak terkata. Nak tau ape jd?

Bilik kami jd kusam. Saya kecewa habis lah. Warna hijau yang di cat kan kat bilik tu tak same dengan pilihan warna saya dalam katalog. Saya terdiam jap dok pikir ape dah jd ngan bilik kami ni. Rase mcm nak nangis pun ade dek terlalu kecewa nya. Saya tanye hubby nape warna hijau ni tak same dgn yg dalam katalog, hubby jwp dia pun tak pasti nape jd mcm tu. Saya tanye dia ade kemungkinan tersalah bg cat ke? Hubby tgk kat tin, betul pulak kod warna tu. Tp mmg lain warna eh tak mcm dalam katalog...Dlm katalog, warna hijau tu cair, tp bile dah catkan kat dinding, jd warna pekat pulak...bilik kecik, cat pulak dgn warna pekat, kan jd sempit bilik. Pastu tak nmpk beza antara hijau pekat yg kat dinding kepala katil dgn hijau kat dinding lain tu. Nmpk same je lak sume jd hijau pekat.adoyai. 

Hubby dah beli lebih pulak cat tu (4 tin, dah gune 1 tin setengah) sbb cadangnya nak cat warna yg same je tuk bilik2 yg lain. Saya tanye hubby, boleh tukar balik tak cat yg lum gune lagi tu, dia kate tak boleh pulak...sbb cat tu dibancuh gune sistem komputer. Maksudnya bile kite dah pilih warna baru pekerja kedai akn bancuh cat tu jd mcm warna yg kite pilih. Tp persoalannya nape warna tu jd tak same dgn yg saya pilih?? 

Adoi...kecewa nya saya...Hubby dah masam mencuka je sbb saya komen bilik dah tak lawa. Warna yg owner lame tinggalkan dulu jauh lebih cantik pulak. Hilang dah mood saya nak beli cadar baru.huhu. Hubby sempat lagi bergurau dgn saya, dia kate elok lah bilik kusam, nnti hari2 rase 'nak' je. Saya jeling dia...hello...tak kelakar langsung ok...

Dlm pale sibuk dok pikir lagi, camne nak buat dgn bilik tu. Rase mcm saya nak beli cat lain nak cat semula, tp....nnti hubby bertambah2 pulak kecik hati. Emmmmm...camno nak buek ni ha. Saya mmg pentingkan keselesaan bilik. Walaupun org kate bilik tu just gune mlm je tuk tido, bg saya bilik sgt penting. Bilik yg selesa boleh hilangkan stress kan. Kat bilik tu lah saya solat. Kat bilik tu lah saya mengaji. Kat bilik tu lah saya berehat kalau saya tak sihat. Dipendekkan cite, saya perlukan bilik yg selesa....bkn bilik yg dah jd gelap semcm je lepas di cat.huhu.

Soba yo lah kan....

7 comments:

  1. tips : warna dlm katalog adalah lebih pekat jika dicat...so, time plih kaler, jika kite nk kaler hijau no.3(cth), sila plih no 4 atau 5....

    takpe, boleh deko dgn perabot n warna fabric lain :)

    ReplyDelete
  2. Saya tak selesa dgn keadaan kusam, terutama bile waktu mlm. Even bukak lampu putih yg kalimantan tu pun suasana jd suram je dlm bilik mcm gune lampu mentol oren. Mate saya jd sakit bile nak membace atau menonton tv dlm bilik sbb rase mcm kurang pengcahayaan. Klau just tuk tido, mmg ok lah sbb saya tido tutup lampu.

    ReplyDelete
  3. Saya gune cat dulux...ade beberapa pilihan hijau. Paling cair, sederhana dan pekat. Saya tgk kat katalog tu warna sederhana dgn pekat masih lagi nmpk kontra nya so saya pilih lah yg tu. Klau saya tau jd mcm ni, saya akn pilih hijau yg paling cair (nmpk mcm putih)dgn hijau pekat...huhu.

    ReplyDelete
  4. Safiyyah, apa kata cuba buat simple mural kat dinding tu... Mungkin mural bunga yg berwarna kuning so that contra dengan dinding... Try google image 'simple bedroom mural design' atau 'simple bedroom stencil design'. Mungkin boleh dapat idea dari situ.... :-) hope this help.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah ek...time kaceh bg idea. leh bncg lik ngan hubby nnti ni.hehe

      Delete
  5. apa kata beli jerk wallpaper tuk di tampalkan.. ye la kalau cat baru nampak mcm membazir.. cer pasang border ke.. atau bawah wall paper ke..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sbnrnye saya ni bab2 decorate ni kureng betul lah.hehe. yg saya tau cat je dinding. Nak letak wallpaper ke ape mmg xde idea lgsg.hehe. Time kaceh eh sbb bg idea. Leh jgk saya bncg lik ngan hubby nnti nak buat camne ngan bilik saya tu.

      Delete