Bila ALLAH cepat makbulkan doamu, Maka DIA menyayangimu...
Bila DIA lambat makbulkan doamu,
Maka DIA ingin mengujimu...
Bila DIA tidak makbulkan doamu,
Maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu...
Oleh itu,
Sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan sekalipun....
Kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului
kemurkaanNYA...

Friday, October 4, 2013

Syukur Alhamdulillah...berlalu sudah 30 sep.

Syukur pada Ilahi....saya dah pun selamat dibedah.
Syukur tak terhingga segalanya dipermudahkan.
Saya tak mampu nak bercerita banyak sbb tgh sakit lagi sekrg ni.
Luka jahitan masih lagi bengkak.
Operation kali ni di luar jangkaan saya.
Tiada tebukan di pusat atau di mana2 perut saya.
Yang ada cuma,
Belahan sepanjang 7cm betul2 dibahagian ari-ari saya.
Yup...kat bhgn ari-ari saya dibelah...dah mcm org bersalin secara operation  kan.
Sakitnya masyaAllah....
Di saat saya menaip entry ini, rase berdenyut2 nya kat bhgn luka tu.

Final Diagnosis :-

1.  Right ovarian cyst
2.  Endometriosis
3.  Adhesion

Yup...saya x sangka saya ada masalah adhesion jugak.
Doc kata organ2 dlm tu melekat2 antara satu sama lain disebabkan endometriosis tu.

Apa yg doc buat semasa sesi pembedahan :-

Yang ni saya tgk kat bil yang pihak hospital bagi,

1.   Ventro-suspension Uterus - Doc betulkan rahim saya yg terbalik
2.  Ovarian cystectomy - Doc buang cyst kat rahim kanan saya 4cm.
3.  Freeing Of Adhesion - Doc leraikan segala lekatan2 organ yg berkaitan

Yang doc bgtau,

1.  Sama seperti di atas.
2. Doc cuci bersih rahim saya, alhamdulillah tidak ada yg tersumbat.

So nanti bile2 saya free kalau saya rajin, boleh lah saya cite yg lebih terperinci ek. 
Tu pun kalau rajin la.hehe.

Pada kwn2 yg mendoakan, time kaceh tak terhingga saya ucapkan.

Oh ya....saya dpt kwn baru. 
Dia duduk satu wad dgn saya (1 wad dua katil)
Dia senasib dgn saya ade anak sorang je cuma umo anak dia dah 11thn.
Dia pesakit Doc Hamid gak.
Pada hari pembedahan, saya org pertama dibedah dan dia org yg ke 2.
Cuma cara pembedahan yg membezakan kami sbb dia cuma ditebuk 3 lubang pada pusat dan kiri kanan perut.
Kami xsempat nak bertanya lanjut mengenai pembedahan masing2 sbb masing2 menahan sakit sepnjg 3 hari di wad.   
Moga kami akan berpeluang hamil lepas dah sembuh dari luka pembedahan ni.

Kawan2 tolong doakan luka saya cepat sembuh ek....

26 comments:

  1. semoga cepat sembuh dan terus diberi kekuatan Safiyyah =)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah...lps ni boleh sambung usaha... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah...moga ade rezeki lps ni.

      Delete
  3. safiyyah...
    yang adhesion tu yang melekat2 tu rupanya.. baru su tahu.. sama mcm kes sue dlu jgak... huhu,,

    btw, semoga dpt mnjalani hari2 pantang dgn sabar dan tabah.. heee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah su...adhesion tu lekatan organ2 kat dlm tu. kena sabar ek dlm tempoh pantang ni. saya ni dah lah jenis yg rimas klau duduk je atau baring je, saya jd lemah. adoyai. harap cepatlah berlalu tempoh penyembuhan luka bedah ni.

      Delete
  4. salam Safiyyah...
    doc buat pemdedahan laparotomy. mcm bikini cut. sama mcm erin.. lebih kurang 5 hari di hospital. mmg sakit. berdenyut2 kan..hari ke 3 baru erin boleh bangun & berjalan pelan2..now, erin dah almost 5 weeks recovery. MC lama..rasa dah x nak masuk ofis dah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Haah la...sakit nya la hai. Hari pertama dan ke 2 tu mmg teruk ar...buang air pun atas katil je nurse dtg hantar bekas. Sib baik nurse sume baik2 belaka.

      Delete
  5. alhamdulilah...semua dah selamat...
    selamat berpantang ya.. :)
    jaga kesihatan...rehat betul2 ya..nanti sambung cite lagi ya...
    x reply pon emel saya aritu..:P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Time kaceh...email nnti saya tgk. xperasan agknye ari tu.

      Delete
  6. Semoga akak cept baik...rajin2 minum pati ikan haruan poleney kak.

    Mmg cpt baik...saya n kawan dah cuba...luka cpt.sembuh...alhamdulillah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Time kaceh mendoakan...
      Prof Hamid xbg minum pati ikan haruan atau pati gamat sbb nnti luka2 kat dlm tu akan melekat2 balik dan akn jd adhesion balik.
      Prof suh mkn ikan haruan segar tu masak buat sup dan sbgnya.

      Delete
    2. Owh ye ke....xpe la...semoga akak cpt sembuh dan bleh merancang ttc plk lepas ni....amin...

      Delete
  7. InsyaAllah. Smge cepat sembuh :)

    ReplyDelete
  8. cepat sembuh kak...leh sambung cerita nanti..^^

    ReplyDelete
  9. moga sis cepat sembuh.. We Are Endometriosis Warriors.. Never Give Up.. saya dulu operation endo doc belah 16 cm.. elok "senyum' je parut kat perut ni..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak ai 16cm? mesti lagi sakit kan mase operate tu.

      Delete
  10. semoga cepat sembuh Safiyyah...mcmn doktor blh detect ada semua masalah tu ek? Mcm saya, jmpa Dr.Hamid juga tapi doktor terus suggest buat lapo. Mcmn kalau buat lapo tp xde prob tu semua? Tu yg saya pelik tu...mmg tringin nak buat tp masih konfius :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm saya, mase scan je doc dah bgtau ade cyst kat rahim kanan dan rahim saya retroverted. Doc kate maybe tu punca masalah kesuburan saya. Bile operate, doc dpt kesan masalah2 lain jgk mcm adhesion (lekatan) sume tu so doc buat sekali mase operation tu.

      Kes awak sama mcm member sebelah katil saya mase kat wad ari tu. Dia pun xde masalah ape2 mase scan cuma dia setuju buat laparoskopi utk doc cuci dlm rahim tu klau2 ade sumbat atau ape2 masalah lain yg doc jumpe mase masuk kamera tu.

      Delete
  11. Sis...sy br bt laproscopy n laprotomy 23/10/13...doc dpt kesan endometriosis...ms tue Allah je tau perasaan sy...

    ReplyDelete
  12. Salam kak,sy akan menjalani pembedahan ovarian cyst next week dgn Dr.Hamid Arshad..nk tanya akak,pembedahan ni ditanggung insurans sepenuhnya ke?pihak klinik belum hantar form ke insurans..dua hari sebelum operation nanti baru pihak insurans hantar GL ke hospital..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'kum salam...
      Mase akak hari tu semua pihak insurans yg tanggung. Akak just kene bayar RM 59.00 je mase nak kuar wad sbb insurans xcover kos utk vitamin dan kos daftar masuk wad. Alhamdulillah, tu je amaun yg akak kene bayar sendiri. Akak hari tu operate hari isnin, hari jumaat sebelum tu klinik call akak bgtau GL dah lulus.

      Delete
    2. Kak,ptg td dpt call dari klinik dr.hamid..bgtau insurans dh hantar GL..alhamdulillah..esok dh boleh check in..khamis sy dh operate..kak,doakan sy semoga semuanya berjalan lancar..takot,seriau semua ada.. :(

      Delete
    3. Akak doakan semoga semuanya berjln lancar...Kene kuat semgt. Jaga diri baik2 after pembedahan nnti.

      Delete