Bila ALLAH cepat makbulkan doamu, Maka DIA menyayangimu...
Bila DIA lambat makbulkan doamu,
Maka DIA ingin mengujimu...
Bila DIA tidak makbulkan doamu,
Maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu...
Oleh itu,
Sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan sekalipun....
Kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului
kemurkaanNYA...

Monday, June 16, 2014

CYST itu datang menyerang lagi...

Subhanallah....
Episod hitam dalam hidup saya kini bermula kembali
Tetibe rase sakit mcm nak period dtg menyerang berhari2 padahal period saya dijangka lambat lagi
Rase sakit tu bawak sampai ke pinggang sampaikan saya x lena tido malam
Saya cuba bertahan dengan ubat tahan sakit
Saya pikir positif, mgkn xde ape ni...mgkn akan hilang after 3-4 hari
Tapi nyata jangkaan saya meleset
Sakit tu x hilang2
Klau hilang pun jap je after mkn ubat tahan sakit
Bile dah masuk 2 minggu, saya mula risau
Saya buat keputusan utk berjumpa Doc.
Doc buat TVS, dan keputusannya....
CYST dah ada balik....Allahuakhbar....
Last year 30/09 saya buat open surgery.
Sekrg cyst dah ada balik
Kiri dan kanan pulak tu dlm saiz 1.5cm...masih kecil tp menyakitkan
Dan yang paling menyedihkan, 
Tiub saya dah membengkak dan melekat2 kat dlm tu.
Dan tiub yang melekat2 tu yg menyebabkan pinggang saya rase sakit.
Mmg boleh nmpk mase buat TVS tu, Doc tu tunjuk satu persatu.
Rase nak nangis tp xkeluar air mata lagi dah....
Ya Allah....Bagi lah saya kekuatan
Doc suggest sejenis ubat Vissane name eh
Kate doc, nak injek lucrin tkut you xtahan efek dia sgt kuat.
Kata doc lagi, nak operate...tp you baru saje operate last year belum pun sethn.
So saya buat keputusan dlm terpaksa, saya ambil ubat tu.
Mahal jgk harganya.
Doc kate ubat tu akan mengurangkan rase sakit
Sbb ubat tu akan memberikankan kesan mcm saya dah x subur.
Doc suruh cuba mudah2an cyst saya akan mengecut after mkn ubat tu selama sebulan.
Doc kate akan ade side efek tp saya kena kuat nak lawan penyakit ni.
Doc kate mgkn akan berlaku period saya lebih dari seminggu
Dan saya kena bersedia untuk itu.
Dan after 3 hari saya mkn ubat tu...
Masyaallah...badan saya sentiasa berpeluh2 kepanasan.
Mood saya x menentu asyik rase nak menangis, rase nak marah.
Sampai saya pikir, dah giler ke saya ni.
Bile baca balik side efek ubat tu, rupenye mmg mcm tu.
Huhhh...
Ya Allah...bagi lah saya kekuatan 
Ya Allah...bagi lah saya kekuatan
Ya Allah...bagi lah saya kekuatan
Ya Allah...bagi lah saya kekuatan
Ya Allah...tunjukkan lah jalan


16 comments:

  1. Ya Allah..rasanya baru saja baca pengalaman awk kena operate hr tu..
    semoga awak tabah ye,doa byk2 semoga cyst tu mengecut dgn sndr..insyaAllah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tau xpe...parut kat perut pun masih jelas lagi cyst dah dtg semula.

      Delete
  2. sabar ye saffiyah...ini dugaan Allah beri..
    saya pon x dapat bayangkan kalo ditempat awak..
    tambah pulak baru jugak operate aritu..
    tapi apa yg boleh saya katakan... banyak berdoa & sabar..
    Allah nak berikan sesuatu yg lebih baik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mag...xtau la nape saya insan terpilih utk ujian ni...:(

      Delete
  3. Safiyyah, effect dia sama mcm lucrin ya? Masa i amik lucrin dulu memang rasa mcm nak menepous. Panas2, kering je area private tu, emo x tentu etc. Smg Allah bagi kekuatan dan kesabaran, juga ganjaran utk safiyyah menghadapi ujian ini... amin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin...TQ. Mmg nak kena kuat pun ni...dah lah sakit, ubat2 sume mahal pulak tu. Ya Allah....

      Delete
  4. bersabarlah atas dugaan yang datang ni. memang tak sangka pula cyst akan kembali. semoga cyst akan kecut dengan sendirinya ya.

    ReplyDelete
  5. Ila nilai17 June, 2014

    Just to share...saya dah buat second laporotomy last month, Alhamdulillah semuanya baik...sy pun ada cyst pada kedua-dua ovari saya dan tiub kiri bengkak..so doc dah clearkan cyst and tutup tiub kiri tu...sepanjang MC, saya amik ubat ug doc bagi dan supplement shaklee..yang saya noticed ialah proses penyembuhan lebih cepat dari biasa...GLA Complex dari shaklee pun boleh kecutkan cyst...insyaAllah, kita kena kuatkan usaha dan jangan mengalah ya...segala usaha kita Allah kira sebagai ibadah aaamiiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya xboleh mkn GLA tu sbb ada masalah kesihatan lain. Saya akan sesak nafas bile mkn GLA tu. Dah try hari tu. Membazir je saya beli GLA tu dah lah mahal. Saya baru makan sekali je saya terpaksa MC 2 hari.huhu. Awak ejen shaklee ke? Kalau bukan ejen, saya boleh let go je produk tu kat awak.

      Delete
  6. safiyyah.. mungkin boleh try amik supplement ni..
    sue ada share kat blog sue..cyst sue pun ada dtg blik skng.. size dlm 3 cm camtu

    http://suebaharuddin.blogspot.com/2014/06/blinq-kotak-yang-ke-3.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la tu sue...kalau cyst tu x menyakitkan saya ok lg. Ni ha sakit je manjang...fade up tul dibuatnya nak keje pun xsenang.huhu

      Delete
  7. Assalam...sy br baca kisah awk,sy bknlh ada cyst,sebaliknya endometriosis. tapi.... sy dikelilingi ramai kawan yg ada cyst...segala mcm penyakit cam kita ni kena banyak berpantang makan..mknan seperti soya,ayam,keli,susu akan menyebabkan cyst naik dgn cpt..cuba amalkan minum air lemon setiap pagi blh mengalkalikan badan dan membantu mengecutkan cyst.tu saranan doc hamid arshat juga.Wallahualam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. serious ke tak boleh minum susu? dah la saya hari2 amik susu omega.. >_<

      Delete
    2. saya mmg kurg mkn produk soya, kurg mkn ayam & dgg, kurg mkn ikan keli dan jarang minum susu. Tp cyst tetap jd balik...huhu. Saya xboleh minum air lemon sbb ade masalah asid reflux.

      Delete
  8. salam... kita semua sekapal... sama2 suffer dengan cyst.. saya endrometriosis stage 4, thn 2012 saya bt laparaskopi cyst 5cm kiri kanan & 2 minggu lepas bt open surgery, cyst kiri kanan 8cm dan adenomyosis (rahim bengkak & berubah bentuk), usus semua dah melekat2 mcm kena gam.. redha je bila dgr apa yg prof ckp.. tipu la kata tak kecewa tp selalu ckp kt diri sb kami kuat maka ALLAH uji.. sama2 la kita bersabar, InsyaALLAH rezeki tu akan tiba..

    ReplyDelete