Bila ALLAH cepat makbulkan doamu, Maka DIA menyayangimu...
Bila DIA lambat makbulkan doamu,
Maka DIA ingin mengujimu...
Bila DIA tidak makbulkan doamu,
Maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu...
Oleh itu,
Sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan sekalipun....
Kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului
kemurkaanNYA...

Tuesday, May 26, 2015

5 bulan...

Assalamualaikum...
Alhamdulillah baru masuk 5 bulan usia kandungan
Keadaan kesihatan xberapa mengizinkan menyebabkan saya tak  berkesempatan utk membuat coretan di blog saya ni.huhu
Mmg sangat2 mencabar bile hamil dengan pelbagai penyakit dan usia yg mcm saya ni.
Hamil dalam mase yg sama mmg ade masalah GERD/Asid reflux dan endometriosis...Mmg sangat menguji diri.
Hanya Allah yg tahu apa yg saya alami apa yg saya tanggung sepanjang 5 bulan ini tp bila dah mulai merasa gerakan aktif dalam rahim, saya makin kuat semangat untuk mengharungi lagi 4  bulan yang mendatang ni.
Pergerakan saya dah semakin terbatas walaupun usia kandungan baru memasuki 5 bulan. Sebab ape? Sbb saya akan rase kesakitan yang teramat di bhgn kiri dan kanan rahim setiap kali bergerak atau duduk terlalu lama. Doc ckp sume tu sbb parut endometriosis saya yang masih bersarang kat kiri dan kanan ovari ni.
Masalah GERD/Asid Reflux pun ganas menyerang waktu hamil ni.
4 bulan saya bertarung dengan keadaan fizikal saya yg sgt2 lemah sbb x boleh lgsg masuk mknn atau minuman akan kuar balik sampaikan hari2 saya muntah asid. Tp saya ni jenis yg x suke duduk hospital so saya sanggup bertahan kat rumah.
Doc pun ada ckp klau selagi ade kuar air kencing tu bermakna badan belum terlalu kering dan boleh bertahan lagi so saya akan paksa minum air walaupun tau akan kuar balik.
Mmg sangat berbeza hamil kali ni berbanding mase anak saya yg 1st 9thn dulu. Ye ar mungkin faktor umur dan pelbagai penyakit.
Klau hamil yg dulu saya boleh tido 24 jam di awal2 kehamilan, tp kali ni saya mengalami masalah lgsg xboleh nak tido xkira siang atau malam sbb rase sakit yg saya alami. Masyaallah mmg sgt menyiksakan.
Saya lgsg xmenjengah dapur selama 4 bulan sbb xboleh lgsg bau tumis masakan walaupun hanya bau wap masak nasi saya akan muntah. Punye la teruknya. So hubby la yg akn tolong tapaukan ataupun tolong masak yg simple2 sedangkan saya trpaksa berkurung dlm bilik sbb xboleh nak bau tumisan atau wap msk nasi.
Dipendekkan coretan, sekrg ni baru lah ok cikit xde dah muntah asid cuma masalah asid reflux dan parut endo yg sgt menyakitkan ni mmg doc pun xtau nak buat mcm mane lagi. Saya kene kuat semangat lagi 4 bulan yg akan datang ni. Minta tolong kwn2 doakan tuk saya ye.  
Emmm...utk check up bulanan saya masih lagi teruskan under Doc Alina kat hospital Salam Senawang.
Terpaksa la berkorban wang ringgit utk check up bulanan kat hospital swasta sbb hanya Doc Alina tu je yg paham situasi penyakit saya sbb mmg treatment visanne pun under dia sebelum berjaya hamil ni.
Doc Alina pun sgt baik dan memahami dan saya pun sangat selesa dengan dia. Klau lah duit banyak, nak bersalin pun under dia kalau boleh tp apakan daya mmg di luar kemampuan saya la klau berhajat nak bersalin kat swasta.huhu
Emmm...ape lagi nak cite ek?
Ohh about my hubby, alhamdulillah sejak saya disahkan hamil mgkn dia pun insaf dah kot.hehe. 
Dan alhamdulillah saya amat bersyukur dia sgt2 menjaga saya sepanjang 5 bulan ni. Xpenah lgsg dia mengeluh atau marah dgn karenah saya walaupun sepanjang 5 bulan ni mmg kate org tu hormon tgh mcm ni ha mmg byk la ragam eh.huhu.
Dan saya terima khabar minah indon tu...dah kono tangkap sbb xde permit duduk malaysia. Mcm2 hal kan.
Semoga Allah merahmati perjalanan hidup saya dan kita semua.
Semoga Allah permudahkan saya lalui lagi 4 bulan yg mendatang dan selamat hingga ke akhirnya.
Saya minta maaf andai coretan saya ni ada menyebabkan kalian terase hati ke ape ek mgkn tanpa saya sedar.
 

6 comments:

  1. Alhamdulillah (lap ayaq mata), akak kene semangat tau, baby dah gerak2 kan tu...mesti lagi kuat.....utk sakit akak tu, saya doakan akak sentiasa sihat, dimudahkan urusan, dan semoga sakit itu digantikan dengan nikmat2 yang indah2 dari Allah swt.. ..

    Sesungguhnya Dia Maha Mendengar Doa... tak sia2 doa akak kan? in my family, takde sape pregnant lagi..saya yg first kawen 2010, akak sy 2012, n paling latest 2014 ni, alhamdulillah, abg sy, wife die pregnant..adik sy yg kawen sama hari ngan abg, belum ada rezki lagi, dan ttbe ada problem bleeding je..padahal before ni period die ok je.... akhirnya mak saya merasa la ada anak die walau menantu pregnant.... bunting pelamin rasanya..baru 3 bulan... kami pulak eksaited!

    Semoga tabah, semoga kuat, sihat, dan selamat untuk segala-galanya.... doakan nisa dan kawan2 lain juga

    ReplyDelete
  2. Kak Safiyyah...alhamdulillah dah 5 bulan dah baby dalam kandungan, semoga akak diberikan rezeki kesihatan untuk mengharungi baki 4 bulan ni....amin kak! Yani plak yang terlebih excited nak tahu perkembangan akak....

    ReplyDelete
  3. Strong mummy....semoga akak terus kuat untk baby yang bakal lahir..amin...semoga dipermudahkan segala urusan dan kandungan akak...amin3

    ReplyDelete
  4. Anonymous04 June, 2015

    Akak dh brapa tahun kna gerd? Sy bru kna dan rsa sedih bila tau ia penyakit seumur hdup. Tp dgr kata ada yg sembuh?

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah. Sy pun ada masaah gerd. Mula2 kena 6 tahun lepas, then dah sembuh tapi tahun ni menyerang kembali. Mmg siksa nila muntah acid, tambah bila pregnant. Walau sy x penah lagi rasa nikmat pregnant tu, tapi sy dpt rasakan apa yg aka lalui. Moga terus kuat mengharung 4 bulan lagi. Semoga baby terus membesar dengan sihat dan kuat. Amin.

    ReplyDelete
  6. Semoga Allah SWT permudahkan urusan akak...doakan saya juga, sedang TTC sekarang ni :)

    ReplyDelete