Bila ALLAH cepat makbulkan doamu, Maka DIA menyayangimu...
Bila DIA lambat makbulkan doamu,
Maka DIA ingin mengujimu...
Bila DIA tidak makbulkan doamu,
Maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu...
Oleh itu,
Sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan sekalipun....
Kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului
kemurkaanNYA...

Friday, June 17, 2011

AKU & RAHIM RETROVERTED & ENDOMETRIOSIS - PART 1

Ok, aku dah ade copy & paste pasal rahim retroverted dan endometriosis kan...So aku nak cite ar pulak ape kaitan sume tu dlm idup aku.  Sebelum ni mmg aku tak penah tau pun pasal benda alah ni. Dgr pun tak penah, apatah lagi nak bace info pasal ni kan, mmg takde lah nye de.  Semuanya bermula dgn senggugut yg teruk.

Mase zaman aku remaja mmg kerap gak kene senggugut. Tp aku tak penah risau pun. Sbb aku rase, sume pmpn alami masalah cam aku dan aku ingt senggugut ni just normal, bkn masalah besar. Senggugut ni berlarutan sampailah aku dah kwen.  4 bulan lepas aku kwen, aku disahkan hamil.  So masalah senggugut aku pun selesai ar sbb 9bulan aku tak period kan.  Mase aku pregnant, sepnjg 9 bulan tu mmg mcm2 masalah ar yg timbul sampai kdg2 aku dok pikir, nape aku ni mcm tak normal, tak mcm pmpn lain. Mcm teruk sgt lah sakitnye sepanjg 9 bulan tu terutama kat bhgn ari2.  Tp Alhamdulillah akhirnya aku selamat melahirkan seorg puteri yg comel.

So bile aku dah selamat melahirkan, 2 bulan pastu period aku dtg lik. Bile ade period, mmg akn ade senggugut lah kan. Bermula lah balik rutin tiap2 bulan aku menahan sakit senggugut ni.  Tp dek dah biase nye kan, aku bertahan je lah. Lagipun sakitnye tu dlm 2-3 ari je pastu akn mula berkurangan. 

Masalah senggugut aku makin bertambah parah bile usia anak aku dah menjangkau ke 3thn.  Time nak period je aku mula ar takut. Seminggu sebelum period tu turun, mmg aku akn rase skit kat bhgn ari2 mcm senggugut tu ar tp takde turun darah.  Bile period dah turun, lagi bertambah sakit sampai aku tak leh nak bergerak lgsg. Yg paling aku tak tahan, time nak buang air kecil or air besar, rase skit yg amat sgt kat bhgn ari2 sampai aku menangis2 dlm toilet.  Aku ngadu kat mr. hubby, mr. hubby ajak gi klinik tp aku pulak yg rase malu.  Aku takut doc tu ckp, perkara tu adalah normal, ramai pmpn lain yg alami.  So aku bertahan je lah.  Tiap kali period, ari pertama dan ke dua mmg aku akn cube menahan diri dari buang air besar kalau aku termampu ar.  Tp kalau dah tak tahan sgt tu, aku harung lah jgk rase skit tu.  Mmg mengalir ar air mate dlm toilet time tu. Tak tergambar rase skit nye. Org yg penah alami je yg paham. Mmg skit giler....  

Kemuncaknya, bulan 6 thn 2009 aku kene senggugut kat rumah mase bgun pg knon nak bersiap gi keje. Tiba2 rase skit yg teramat sgt sampai aku rase nak pengsan.  Mr. hubby dah pegi keje pulak mase tu.  So aku pun naik atas katil, baring.  Pun tak ok jgk, sakit tu lgsg tak berkurangan walau mcm2 cara dah aku baring, mengereng, terlentang, bengkok kan kaki, tekan perut ngan bantal, sume tak menjadi. Aku menangis2 menahan sakit.  Aku call mr. hubby bgtau, dia pulak tak dpt nak balik sbb takde org nak cover tempat dia.  So nak jd kan cite, aku menahan skit tu dr pg sampai lah ke ptg, hubby aku lik keje sampai rumah kul 7 lebih dekat maghrib.  Mase hubby aku sampai, dia terus masuk bilik, tgk aku lemah terbaring atas katil dgn mate aku yg sembab menangis menahan skit dr pg sampai ptg. Aku time tu mmg lemah giler ar, darah period byk turun, dgn aku yg lgsg tak mkn ape2 dr pg sampai ptg.  Ye ar, nak mkn camne, aku nak bgun pun tak berdaya dek rase skitnye tu.

So mr. hubby pun mandi pastu siap2 terus ajak aku gi klinik. Aku dah tak pikir ape lg dah, terus ikut je ar.  Mr. hubby tanye aku nak gi klinik mane, aku pun tak tau.  Nak gi klinik biase ke atau klinik pakar puan ke, aku pun tak leh nak pikir time tu.  Tp sambil2 dok bncg nak gi klinik mane tu, mr. hubby terus papah aku bwk masuk kereta.  Bile dah msuk kereta tu aku terus ckp kat hubby, better gi klinik sakit puan je lah senang, untung2 doktornye pun pmpn so senang cikit takde ar aku segan sgt ke ape kan. Pastu hubby aku tanye lak, nak gi klinik kat mane. Aduhhhh...aku dah lah lemah time tu, camne lah aku nak pikir. Lgpun, aku mmg tak penah tau kat mane ade klinik pakar puan melainkan klinik rekha kat sbn tu je. Tp aku tak bape gemar gi klinik rekha tu sbb doktor rekha tu tak bape mesra alam. Tp tu bg aku ar bg org lain aku tak tau ar pulak.  Pastu aku teringat ade terpandang pasal klinik pakar puan kat matahari height senawang tu. Aku pun terus ckp kat mr. hubby kite gi situ je lah. So hubby aku pun terus menuju ke situ je lah.

Sampai je klinik, mcm biase ar daftar n tunggu giliran. Mase nak masuk klinik tu dah bace name doktor tu lelaki india.  Aku dah mula rase mcm nak ajak hubby cari klinik lain je.  Tp mengenangkan ari dah mlm, lagipun aku tak tau klinik lain dah melainkan rekha so mr. hubby ckp kite try je sini dulu lagipun aku tgh tak larat sgt kate org tu dah parah lah nmpk eh.

Sampai giliran name aku dipanggil, aku masuk dan mcm biase ar sesi soal jawab ngan doktor.  Emmmm...very nice ar doktor tu and aku sgt selesa. Aku pun cite ar mslh aku tu and mr. hubby pun tolong2 gak ar cite ape yg ptut.  So doktor kate nak scan dulu tgk ape yg ptut.  Lepas je scan, maka kuarlah istilah dr mulut doktor tu yg rahim aku ni terbalik (retroverted uterus).  Doktor tu siap lukis ar camne kedudukan rahim aku dan camne kedudukan sbnr kalau rahim yg normal.  Pastu doktor tu kate maybe terlalu awal dia nak diagnosis yg aku berkemungkinan hidap endometriosis tp dia kate org yg rahim terbalik cam aku dan hadapi senggugut yg teruk, mmg berkemungkinan besar ade endometriosis ni.  Sekali lagi aku mcm tercengang2 je dgr istilah yg tak penah aku dgr selama ni. 

So dipendekkan cikit cite aku ni, aku tanye doktor tu ape solution nye masalah aku ni. Doktor kate, aku kene pregnant ar. Sbb bile aku pregnant, aku tak kan period selama 9 bulan. So endometriosis tu mati ar jap selama 9 bulan tu.  Tp memandangkan aku pun lum mampu nak decide ape2, doktor tu suggest aku try mkn pil perancang kalau tul aku lum bersedia nak pregnant.  Doktor ckp, pil perancang leh kurangkan sakit senggugut dan mslh2 yg berkaitan dgn endometriosis ni lah.  Tp tuk mlm tu, doktor bg aku ubat tahan sakit yg khas tuk org yg bermasalah mcm aku ni.  Aku mkn ubat tu dan alhamdulillah, sakit dah mkin berkurangan.

Dan lepas pada tu untuk seumur hidup aku, aku pun mula lah mkn pil perancang.  Sbb doktor tu kate leh kurgkan masalah yg aku alami kan so aku nak try ar. Emmmm....sepnjg mkn pil perancang tu selama 3 bulan, mmg ade lah kurg cikit sakit tu tp still sakit jgk lah. So aku ngan hubby decide nak pregnant jelah sbb anak aku pun dah 3 thn, dan doktor kate pregnant pun leh kurgkan masalah endometriosis ni.  Aku gi jumpe doktor tu semula pada bulan ke 4 tuk bgtau keputusan kami nak stop pil perancang dan try to get pregnant dan doktor kate ok try tgk dlm tempoh 6 bulan ni mcm mana, kalau aku tak berjaya hamil, doktor tu suggest tuk aku buat pembedahan laparoskopi untuk buang endometriosis.  Doktor ade ckp, org yg hadapi mslh endometriosis ni mmg susah nak pregnant sbb ianya menghalang kesuburan.  So doktor tulis kat report dia, dia bg tempoh sehingga mei 2010 untuk aku usaha keras agar pregnant. Di samping tu, dia bekalkan aku ubat tahan sakit untuk aku mkn sepnjg 4 bulan ni time period dtg. 

Dah pnjg lebar aku bercerita ni....emmmm...nnti2 aku sambung lagi ek ape jd lepas tu. ;)


No comments:

Post a Comment