Bila ALLAH cepat makbulkan doamu, Maka DIA menyayangimu...
Bila DIA lambat makbulkan doamu,
Maka DIA ingin mengujimu...
Bila DIA tidak makbulkan doamu,
Maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu...
Oleh itu,
Sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan sekalipun....
Kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului
kemurkaanNYA...

Thursday, March 14, 2013

Sabo je ler...:(

Dari semlm lagi saya dah diserang senggugut, tp period masih belum turun. Akhirnya pg td bgun tido tgk dah turun. Sakit mmg xyah nak ckp lah...puas saya menahan. Saya nak mkn ubat tahan sakit tp pikir perut masih kosong, x berani pulak. Saya baring2 lg sambil sapu bawah perut dgn myk angin. Hubby bgun solat subuh pastu terus kuar bilik buat xtau je. Maybe sbb dah  biase kot tgk saya sakit mcm tu so bg dia xde ape yg nak dirisaukan.

Saya gagahkan diri bgun pegi dapur cari mknn ape yg boleh disumbat masuk dlm perut. Lps isi perut cikit, saya terus telan ubat tahan sakit. Mcm biase, mmg amik mase cikit utk ubat tu berkesan. So dlm sakit2 tu saya terus jgk bersiap utk pegi keje. Pg ni hubby hantar saya gi keje sbb dia nak balik umah mak dia. Saje nak balik kg jumpe mak abah eh sbb kat rmh pun xde ape nak buat dia tinggal sorang. Hubby tanye saya larat x g keje, saya kate larat. Saya xmau dok terbaring je menahan sakit kat umah, so saya gagahkan diri pegi keje.

Lps sejam, hubby msj bgtau dia dah sampai kg. Kg dia pun xjauh, 35 minit perjalanan je dah sampai. Mcm biase saya x reply sbb hubby dah pesan xbg saya bermesej dgn dia sepanjang dia kat kg. Dia kate xmau kuarga dia salah faham pikir yg bukan2 pasal saya sbb asyik msj hubby. 

Lps sejam dua kat pejabat, senggugut saya makin kurg. Mgkn ubat dah mula berkesan. Saya pun leka buat keje sbb kebetulan mmg keje tgh byk. Tibe2 hubby call.

Hubby  :  Assalamualaikum ayang, tgh bz ke?
Saya     :  Haah...tgh bz ni keje byk.
Hubby  :  Senggugut camne? Ade kurg x?
Saya     :  Dah kurg cikit sakit berbanding pg td, ubat dah jln. Ade ape abg call ni?
Hubby  :  Xde...MAK ABG suh tanye, leh x ayang lik keje ptg kang naik teksi je?
Saya     :  Nape lak?
Hubby  :  Mak kate nak tangkap ayam kg. ptg kang nak menggulai.
Saya     :  Nape tunggu ptg kang baru nak msk? Nape x msk tghari je?
Hubby  :  Mak xde ni, dari pg td dah kuar gi sungai carik ikan sungai. Ptg kang baru lik. Abg tinggal sorang je ni xde org kat umah.
Saya     :  Laaa....anak dia lik kg nak jumpe dia, dia leh kuar gi sungai lak?
Hubby  :  Mak kate dia dah janji ngan kwn eh...
Saya    :  Abg kan dah call semlm lg bgtau abg nak lik kg ari ni. Xkan mak xleh cancel gi sungai?              
Hubby  :  Ayang ni nape? Bile abg lik kg abg je mesti ade je masalah bg ayang.Mesti ayang ade je yg xpuas hati. Abg lik jumpe mak abah abg pun jd mslh pulak.
Saya   :  Abg lik kg jumpe mak abah abg? Abih tu nape abg tinggal sorang2 pulak kat umah? mane mak? mana abah?
Hubby  :  Abg cuma tanye leh ke x naik teksi ptg ni? apasal nak ckp mcm2 lak?
Saya  oklah, ayang lik naik teksi je lah. 
Hubby  :  Boleh ke? larat x ?
Saya  :  Abih tu abg nak ayang jwp ape? Klau ayang kate xlarat, abg nak balik? Xtunggu mak menggulai? nnti mak ckp ape lak? mesti mak ckp ayang mcm2 nnti.

Hubby terus putuskan talian. Dia msj saya ckp 'hina sangat ke kuarga abg ni pada ayang?' 

Adoyai...sabo je ler. Saya bkn ape, ati saya sakit bile dia ckp mak dia suruh saya lik keje naik teksi. Hubby tau saya xleh nak jwp xboleh klau dah mak dia yg suruh. 

Saya bengang bile hubby sendiri xleh nak pikir ok ke x saya lik keje naik teksi dlm keadaan saya yg xberapa sihat ni. Klau dari perbualan kat atas, salah saya ke?

Sabo je ler...:(   


12 comments:

  1. ermm.. saya dah baca entry sebleum ni, nak komen takut slah komen plak.. huuu..
    saya paham keadaan awak..bila senggugut teruk nak buat ape pun mmg x boleh.. tak silap saya awak pun ade endometeorsis mcm saya jgak kan? maaf kalau silap..
    then time2 mcmni kita lgi memerlukan perhatian dripada lelaki, husband awak lebih kurang cam husband saya jgak, bila saya sakit dia rasa benda tu xde ape sngt, sbb dh slalu kna.. lelaki bukannya paham kalau kita bgi hint.. kna terus terang dgn diorang..
    mungkin husband awak cakap camtu bukan sebb dia tak paham awak sakit ke ape, mungkin ade benda2 lain yang buat dia stressm, perkara yang mungkin dia pendam lama...
    tu pendapat saya.. saya penah alami situasi yang lebih kurang, kita rase benda tu xde pape tapi boleh jadi issue yang bsar plak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ntah lah...mgkn hubby stress sbb lum dpt keje so sume hal jd panas je.

      Delete
  2. ciannye awk....
    memang semua org akan kata sabar je la...
    tapi awk yg hadapi semua situasi tu kena kuat...
    mak mertua..suami...family suami lak...Ya Allah..
    berdoa lah semoga awk mendapat kekuatan utk hadapi semua ini... saya serius cian kat awk...sy boley nangis kalo teringat2 kan awk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klau ikutkan hati, kurg kesabaran, mmg susah hubungan kami nak kekal lame. Tp saya sabar je lah. Sbb saya syg hubby saya. Saya penat dgn karenah mertua yg mcm xboleh tgk anak2 dia bahagia dgn isteri masing2.

      Delete
  3. Kne sabar sket. Mcmmne pn syurga suami kita ttp di bawah kaki mak die~ the mother comes first. Same goes as if we have a son akan dtg. Kita dlu. Baru isteri die. Sorry kalau sye silap ckp.. Jgn stress2. InsyaAllah bad times will go by. Mase gembira akn dtg kalau kita ikhlas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup...betul ckp awak tu. mother comes first. Mak saya ade 2 org anak lelaki yg dah beristeri. Mak saya xpenah nak kucar kacirkan rmhtanggga anak2 dia. Mak saya paham klau anak2 dia lebihkan isteri malah mak saya hepi & bahagia bile tgk anak2 dia bahagia. Mak saya xpenah sekali pun merungut atau memburuk2kan menantu2 dia. Mak saya syg menantu2 dia, jaga menantu2 dia mcm anak dia sendiri. Saya sangka sume mak akan mcm tu...

      Delete
  4. Banyak2kan bersabar..Semoga awak tabah hadapi ujian ini..Sedih bc entry..Hampir menitik air mata sy...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Time kaceh...kat blog je lah tmpt saya luah perasaan. Sbb saya rase selesa luah kat blog. Saya xleh nak luah perasaan kat kwn2 yg rapat dgn saya sbb ni kan mslh rmh tangga, saya rase malu. Time kaceh sbb sudi berkongsi kedukaan saya.

      Delete
  5. InsyaAllah awk.. Sabar byk2, ikhlaskan diri. Kalau org nak buat jahat, mulut tak elok asik mengata macammne kita nak ttp. Kita sabar dan ikhlas. InsyaAllah org di sekeliling akan dapat bezakan antara kaca dan permata.. Hidup penuh dgn dugaan. Masing2 dgn dugaan tersendiri. Ni bahagian awk. Tp sedih macammne pn masa gembira pasti akn tiba. Kita yakin dgn ketentuan dan ujian Allah tu. Ok. Jgn sdey2.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga ada hikmah di sebalik semua ujian yg Allah bg kat saya....

      Delete
  6. akak , maaf klua sy bertanya, kenapa suami akak tak amik akak dulu dr office kemudian balik semula ke rumah mak dia since jarak nye hanya 35minit je kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sbb mase tu akak tgh kene senggugut..kalau akak lik umah mertua, akak xleh nak baring2 mcm kat rmh sendiri...akak kene tolong mertua masak. Agknye tu yg hubby malas nak amik akak. Klau dia lik semata2 amik akak dari opis bwk lik rumah and then dia lik semula ke umah mak dia, kompem ar kene bebel ngan mak pulak nnti, sbb mak hubby selalu pesan, jgn kene kontrol dek isteri...

      Delete