Bila ALLAH cepat makbulkan doamu, Maka DIA menyayangimu...
Bila DIA lambat makbulkan doamu,
Maka DIA ingin mengujimu...
Bila DIA tidak makbulkan doamu,
Maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu...
Oleh itu,
Sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan sekalipun....
Kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului
kemurkaanNYA...

Tuesday, November 15, 2011

GERD


MASALAH asid refluk atau dalam istilah perubatan dikenali sebagai gastro-esophageal reflux disease (Gerd) adalah penyakit yang sering dialami setiap orang. Bagaimanapun, tidak ramai yang mengenali masalah Gerd dan sebab itu ia dirujuk sebagai penyakit gastrik.
 
Sungguhpun simptom Gerd dan gastrik banyak persamaannya tetapi punca dan fisiologinya berbeza. Pakar Perunding Bedah Gastro Usus dan Laparaskopik Lanjutan, Pusat Perubatan Pantai, Dr Abdul Fahmi Abdul Karim, berkata Gerd terjadi apabila asid yang berada di dalam perut melimpah ke ruang saluran makanan (esofagus) manakala gastrik pula berpunca daripada asid yang merosakkan dinding lapisan perut. Dr Fahmi berkata, Gerd menyebabkan radang, pedih ulu hati dan lain-lain komplikasi pada esofagus. Masalah Gerd terjadi apabila cecair asid, angin atau makanan dari dalam perut naik semula ke esofagus. Ini disebabkan kelemahan otot di persimpangan antara perut dan esofagus untuk mencegahnya daripada naik semula ke saluran makanan. 
 
Kebanyakan orang memahami Gerd adalah penyakit seumur hidup. Rawatan terbaik untuk mengawalnya ialah dengan pengambilan ubat. Bagaimanapun, perlu difahami pengawalan bukanlah penyembuhan. Malah, ada kalanya pengambilan ubat dalam tempoh yang lama, misalnya berbelas-belas tahun akan memberi kesan sampingan kepada pesakit. Katanya, sebenarnya, Gerd tidak perlu dideritai seumur hidup. 

Dr Fahmi berkata, ramai yang tidak mengetahui adanya pilihan rawatan melalui pembedahan yang memungkinkan Gerd disembuhkan sepenuhnya. Menerusi kaedah pembedahan yang dikenali sebagai pembedahan laparoskopik antirefluk atau 'Floppy Nissen Fundoplication', pesakit hanya perlu menjalani pembedahan antara satu hingga dua jam. Selepas dibedah, pesakit tidak perlu lagi mengambil ubat-ubatan susulan sepanjang hayat. "Secara terperinci, dalam keadaan normal, ada sempadan antara esofagus dan perut yang dikenali sebagai 'oesophago-gastic junction' atau singkatnya disebut OG-junction. Simpang ini dikawal oleh otot pencerut (otot sfinkter) di bawah esofagus. Pada keadaan biasa, otot ini menghalang asid masuk ke esofagus. Bagaimanapun, bagi pesakit Gerd, otot pencerut ini tidak berfungsi dengan baik untuk menghalang asid perut mengalir ke atas," katanya.

Sepintas Lalu Mengenai Gerd
Perut anda dipenuhi dengan asid yang bertindak membantu percernaan makanan. Mungkin anda tidak tahu, asid ini sama tahap keasidannya dengan asid bateri. Walaupun struktur perut memang berupaya mengendalikan asid yang terhasil ini tetapi tidak pada esofagus. Justeru, apabila asid naik semula ke esofagus, ia menyebabkan rasa terbakar yang dikenali sebagai pedih ulu hati. Secara umum, semua orang pernah merasai pedih ulu hati tetapi tidak terlalu kerap. Bagaimanapun, jika keadaan ini berlanjutan selama lebih dari satu jam sehari dan sering melanda, anda mungkin berhadapan dengan Gerd. Simptom lain termasuk rasa mual atau muntah, perut kembung atau angin, sesak nafas terutama apabila berbaring dan sendawa kuat yang berlebihan. Kesakitan di dada yang sering dialami oleh pesakit Gerd kadangkala disalah anggap sebagai penyakit jantung. Ia terjadi apabila otot pencerut sfinkter tidak tertutup dengan sempurna. Ini menyebabkan asid naik semula ke esofagus. Gerd dalah masalah kronik yang menyebabkan komplikasi serius.
 
 
Sebenarnya aku baru terbace artikel pasal gerd ni. Sah2 lah mmg aku kene gerd. Mase doktor bgtau ari tu, aku tak sangka pulak gerd ni sakit yg serius gak ar. Aku ingtkan gerd ni kira mcm gastrik je, kalau jaga makan boleh sembuh. Tp rupenye aku silap. Sakit ni payah nak elok. Ptut ar dah berbulan2 aku sakit tak elok2 lagi. Ya Allah...punye lah azab sakit ni, tak tertanggung dah rase nye. Hari2 aku sakit perut, susah nak bernafas, asyik sendawa tak abih2, rase nak muntah yg tak tertahan, badan jadi lemah, takde selera makan. Macamana ni...Aku dah tak larat hari2 sakit mcm ni ar. Yg pelik nye, lagi aku mkn ubat, lagi bertambah teruk pulak. Sbb tu aku stop je ubat hospital tu. Harga ubat tu punye lah mahal bape ratus ntah. Name ubat tu Nexium dengan lagi satu tu Ganaton kalau tak silap. Lagi aku mkn ubat2 tu, lagi teruk pulak jadinye. Aku pun tak paham nape...  
 
"Ya Allah...sembuhkan lah penyakit yg aku hidapi ini ya Allah...bg lah aku peluang hidup sihat. Bg lah aku peluang hidup bahagia bersama suami dan satu2 nya anak ku yg Kau kurniakan ya Allah...Aku dah tak larat nak tanggung penyakit ni. Berilah aku tubuh badan yg sihat agar dapat aku bekerja bg membantu suamiku mencari rezeki untuk keluarga kami ya Allah....Bg lah aku peluang membesarkan anak ku sepertimana ibu lain ya Allah...Kuatkanlah semangat aku...tabahkanlah hati aku...kasihanilah kami ya Allah...kasihanilah aku ya Allah...kasihanilah ya Allah...hanya padaMu tempat aku mengadu ya Allah...setelah pelbagai usaha dan ikhtiar, aku hampir berputus asa ya Allah...hanya padaMu aku berserah kini ya Allah..."
 
 

20 comments:

  1. Saya pun ade penyakit GERD. mmg seksa sangat.. tapi tak thu sama ada nak buat operation atau tak.. dalam dilema :(

    ReplyDelete
  2. Saya pun hadapi masalah yg sama..

    ReplyDelete
  3. Saya pun sama...tp yg peritnya disertai dgn pening kepala berpanjangan tak henti2.hanya Allah je yg tau bgaimana hidup ini....semoga kita ditabahkan hati olehNya.amin...

    ReplyDelete
  4. Saya juga..:'( Hanya yg pernah rasa je yg tahu mcmane derita nye..
    Saya disahkan gerd da 2 minggu da..sblm ni ada juga tp x kerap...tp ni da 3 minggu.
    Sukar utk menelan mknan...

    ReplyDelete
  5. Saya pun ada masalah yg sama...pernah sekali saya d masukkan ke hospital selama seminggu kerana menderita sakit ini..dan doktor mengesahkan yg saya cuma sakit gastrik yg biasa jer...sekarang baru saya tahu sakit saya ni GERD bukannya gastrik...

    ReplyDelete
  6. Sama la..dugaan Allah nk bg..simptom gerd ni sebijik cam tanda2 sakit jantung

    ReplyDelete
  7. memang x tertahan pun..rasa nak pitam pun ada..nafas pun rasa pendek je..sengsara.

    ReplyDelete
  8. Macam mana kalau bila kita nak makan tapi ta tertelan. Mesty nak terkeluar balik.lepastu perut kembung, sedawa2. Tapi sakit ulu hati belum ada rasa. Macam mana ye?

    ReplyDelete
  9. Salam semua..sya pun sama dpt gerd...skrg mkn kena tepat pd waktu,tak bleh salah mkn klau salah mkn mula le rasa penat,semput,rasa satu badan tak selesa n tak bermaya..skrg nk kerja pun masalah byk ambik cuti..Ya Allah sembuhlah penyakit kami semua ini yg Allah..Amin

    P/s..Ambil byak makanan yg berakali,jauh makanan yg berasid. .n ubah cara kehidupan lebih sihat..

    ReplyDelete
  10. Salam..boleh tnya admin dh sembuh lum dari gerd?

    ReplyDelete
  11. Salam.. boleh tnya admin dh sembuh lum? Apa petua. Hr2 ka kena gerd?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'akum salam...
      Penyakit ni pyh nak sembuh...kene kontrol pemakanan dan gayahidup. Saya elak mkn mknn yg berangin, berasid, berminyak, berlemak dan yg pedas2.
      Saya mkn dlm kuantiti yg cikit tp kene kerap.
      Kalau perut mula rase pedih je saya akn cepat2 mkn, paling x pun saya mkn 4 sudu oat dan rase pedih tu akn hilang.
      Saya tido menggunakan 2 bantal so kepala mmg tinggi dr bdn. Mula2 rase xselesa tido 2 bantal tp lame2 dah terbiase.
      Saya guna terapi zikir. Saya beli cd2 zikir dan hari2 saya akan pasang sambil ikut sekali berzikir.
      Saya disiplin bace al-quran setiap hari kecuali period.
      Alhamdulillah, lps beberapa bulan amalkan perkara2 di atas, jarang gerd dtg menyerang saya lg buat masa ni.

      Delete
  12. hai..saya juga bekas pesakit symptom seperti di atas,berat sewaktu sakit dahulu mencecah 37kg akibat muntah berpanjangan,kembung setiap masa,pedih dan panas hati..
    3 tahun menderita dan akhirnya terjumpa satu minuman kesihatan yang boleh menyejukan perut,hilangkan kembung perut.
    BIOSTREAM ALOVERA JUICE boleh dibeli di guardian n vitacare terpilih.Harga 55.90.Minum 40ml sehari boleh bancuh dengan air untuk elak rasanya yang kurang enak.
    Boleh cuba saya sudah sihat berat badan mencecah 43,kembung,panas2 tekak boleh hilang atau kuarng dalam masa 5 hari.
    Apa2 pertanyaan boleh emel saya di scopenursekmc@gmail.com

    ReplyDelete
  13. Saya pun kene bende yang sama. Hanya allah taala sahaja yang tahu. Dia umpama kene sakit jantung, kadang kadang terasa sengatan pada jantung. Hmm allah sedang menguji kita. Bersabarlah wahai sahabat kerna manfaatnya besar. Insyaallah

    ReplyDelete
  14. Saya pun kene benda yang sama. Sakitnya seperti sakit jantung, kadang kadang terasa sengatan pada jantung. Hmm amat seksa sekali, dan kadang kadang timbul kerisauan yang amat tinggi. Allah sedang menguji kita, bersabarlah wahai sahabat kerna manfaatnya besar. Semoga kita diberikan kesihatan yang lebih baik dari ini.

    ReplyDelete
  15. Saya pun kena sakit yg sama duit dah byk habis berubat...ubat apa yg terbaik untuk melegakan sakit gerd tolong info..

    ReplyDelete
  16. Sy pn sme..seksa yg amat skt gerd nie..dah brpuluh klinik pg.tp still mcm tu gk..ssh nk brnafas..sedawe x bnti2..tdo mlm x yah ckp la..mmg ssh la

    ReplyDelete
  17. Sape2 kt cni pnh buat operation psl skit gred ni? Dah ok ke? Sy dah x trtanggung dah skit ni

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum, rakan2 yg di kasihi Allah sekalian. saya juga mengalami sakit GERD ini, Allahuakbar, yang memberikan kita ujian dengan sakit ini agar kita terus menadah tangan dan berdoa utk kesakitan ini. Saya telah melalui 2 fasa pemeriksaan, 1: endoskopi dan ultrasound, 2: ultrasound jantung dan stress test. Keputusan stress test menunjukkan jantung saya normal, endoskopi pula menyatakan mmg terdapat asid dan kesan reflux.

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum. Seronok dapat membaca komen orang2 senasib. Memang macam simptom jantung. Muhd Hafiz berapa cost utk stress test dan ultrasound jantung. Eendoskopi dan kolonoskopi dah buat. Sekarang tgh ambil forever living aloe vera dan minyak ikan. Baru cuba berhenti ppi controloc n ganaton. Tapi masih rasa lemah maybe sbb baru lepas pantang n menyusu. Seranan gerd jadi masa dlm pantang. Lesu sampai rasa nak terlepas baby

    ReplyDelete