Bila ALLAH cepat makbulkan doamu, Maka DIA menyayangimu...
Bila DIA lambat makbulkan doamu,
Maka DIA ingin mengujimu...
Bila DIA tidak makbulkan doamu,
Maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu...
Oleh itu,
Sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan sekalipun....
Kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului
kemurkaanNYA...

Tuesday, November 15, 2011

GERD


MASALAH asid refluk atau dalam istilah perubatan dikenali sebagai gastro-esophageal reflux disease (Gerd) adalah penyakit yang sering dialami setiap orang. Bagaimanapun, tidak ramai yang mengenali masalah Gerd dan sebab itu ia dirujuk sebagai penyakit gastrik.
 
Sungguhpun simptom Gerd dan gastrik banyak persamaannya tetapi punca dan fisiologinya berbeza. Pakar Perunding Bedah Gastro Usus dan Laparaskopik Lanjutan, Pusat Perubatan Pantai, Dr Abdul Fahmi Abdul Karim, berkata Gerd terjadi apabila asid yang berada di dalam perut melimpah ke ruang saluran makanan (esofagus) manakala gastrik pula berpunca daripada asid yang merosakkan dinding lapisan perut. Dr Fahmi berkata, Gerd menyebabkan radang, pedih ulu hati dan lain-lain komplikasi pada esofagus. Masalah Gerd terjadi apabila cecair asid, angin atau makanan dari dalam perut naik semula ke esofagus. Ini disebabkan kelemahan otot di persimpangan antara perut dan esofagus untuk mencegahnya daripada naik semula ke saluran makanan. 
 
Kebanyakan orang memahami Gerd adalah penyakit seumur hidup. Rawatan terbaik untuk mengawalnya ialah dengan pengambilan ubat. Bagaimanapun, perlu difahami pengawalan bukanlah penyembuhan. Malah, ada kalanya pengambilan ubat dalam tempoh yang lama, misalnya berbelas-belas tahun akan memberi kesan sampingan kepada pesakit. Katanya, sebenarnya, Gerd tidak perlu dideritai seumur hidup. 

Dr Fahmi berkata, ramai yang tidak mengetahui adanya pilihan rawatan melalui pembedahan yang memungkinkan Gerd disembuhkan sepenuhnya. Menerusi kaedah pembedahan yang dikenali sebagai pembedahan laparoskopik antirefluk atau 'Floppy Nissen Fundoplication', pesakit hanya perlu menjalani pembedahan antara satu hingga dua jam. Selepas dibedah, pesakit tidak perlu lagi mengambil ubat-ubatan susulan sepanjang hayat. "Secara terperinci, dalam keadaan normal, ada sempadan antara esofagus dan perut yang dikenali sebagai 'oesophago-gastic junction' atau singkatnya disebut OG-junction. Simpang ini dikawal oleh otot pencerut (otot sfinkter) di bawah esofagus. Pada keadaan biasa, otot ini menghalang asid masuk ke esofagus. Bagaimanapun, bagi pesakit Gerd, otot pencerut ini tidak berfungsi dengan baik untuk menghalang asid perut mengalir ke atas," katanya.

Sepintas Lalu Mengenai Gerd
Perut anda dipenuhi dengan asid yang bertindak membantu percernaan makanan. Mungkin anda tidak tahu, asid ini sama tahap keasidannya dengan asid bateri. Walaupun struktur perut memang berupaya mengendalikan asid yang terhasil ini tetapi tidak pada esofagus. Justeru, apabila asid naik semula ke esofagus, ia menyebabkan rasa terbakar yang dikenali sebagai pedih ulu hati. Secara umum, semua orang pernah merasai pedih ulu hati tetapi tidak terlalu kerap. Bagaimanapun, jika keadaan ini berlanjutan selama lebih dari satu jam sehari dan sering melanda, anda mungkin berhadapan dengan Gerd. Simptom lain termasuk rasa mual atau muntah, perut kembung atau angin, sesak nafas terutama apabila berbaring dan sendawa kuat yang berlebihan. Kesakitan di dada yang sering dialami oleh pesakit Gerd kadangkala disalah anggap sebagai penyakit jantung. Ia terjadi apabila otot pencerut sfinkter tidak tertutup dengan sempurna. Ini menyebabkan asid naik semula ke esofagus. Gerd dalah masalah kronik yang menyebabkan komplikasi serius.
 
 
Sebenarnya aku baru terbace artikel pasal gerd ni. Sah2 lah mmg aku kene gerd. Mase doktor bgtau ari tu, aku tak sangka pulak gerd ni sakit yg serius gak ar. Aku ingtkan gerd ni kira mcm gastrik je, kalau jaga makan boleh sembuh. Tp rupenye aku silap. Sakit ni payah nak elok. Ptut ar dah berbulan2 aku sakit tak elok2 lagi. Ya Allah...punye lah azab sakit ni, tak tertanggung dah rase nye. Hari2 aku sakit perut, susah nak bernafas, asyik sendawa tak abih2, rase nak muntah yg tak tertahan, badan jadi lemah, takde selera makan. Macamana ni...Aku dah tak larat hari2 sakit mcm ni ar. Yg pelik nye, lagi aku mkn ubat, lagi bertambah teruk pulak. Sbb tu aku stop je ubat hospital tu. Harga ubat tu punye lah mahal bape ratus ntah. Name ubat tu Nexium dengan lagi satu tu Ganaton kalau tak silap. Lagi aku mkn ubat2 tu, lagi teruk pulak jadinye. Aku pun tak paham nape...  
 
"Ya Allah...sembuhkan lah penyakit yg aku hidapi ini ya Allah...bg lah aku peluang hidup sihat. Bg lah aku peluang hidup bahagia bersama suami dan satu2 nya anak ku yg Kau kurniakan ya Allah...Aku dah tak larat nak tanggung penyakit ni. Berilah aku tubuh badan yg sihat agar dapat aku bekerja bg membantu suamiku mencari rezeki untuk keluarga kami ya Allah....Bg lah aku peluang membesarkan anak ku sepertimana ibu lain ya Allah...Kuatkanlah semangat aku...tabahkanlah hati aku...kasihanilah kami ya Allah...kasihanilah aku ya Allah...kasihanilah ya Allah...hanya padaMu tempat aku mengadu ya Allah...setelah pelbagai usaha dan ikhtiar, aku hampir berputus asa ya Allah...hanya padaMu aku berserah kini ya Allah..."
 
 

221 comments:

  1. Saya pun ade penyakit GERD. mmg seksa sangat.. tapi tak thu sama ada nak buat operation atau tak.. dalam dilema :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pun gerd tahap kronik...apa operation yg blh utk gerd ni?

      Delete
  2. Saya pun hadapi masalah yg sama..

    ReplyDelete
  3. Saya pun sama...tp yg peritnya disertai dgn pening kepala berpanjangan tak henti2.hanya Allah je yg tau bgaimana hidup ini....semoga kita ditabahkan hati olehNya.amin...

    ReplyDelete
  4. Saya juga..:'( Hanya yg pernah rasa je yg tahu mcmane derita nye..
    Saya disahkan gerd da 2 minggu da..sblm ni ada juga tp x kerap...tp ni da 3 minggu.
    Sukar utk menelan mknan...

    ReplyDelete
  5. Saya pun ada masalah yg sama...pernah sekali saya d masukkan ke hospital selama seminggu kerana menderita sakit ini..dan doktor mengesahkan yg saya cuma sakit gastrik yg biasa jer...sekarang baru saya tahu sakit saya ni GERD bukannya gastrik...

    ReplyDelete
  6. Sama la..dugaan Allah nk bg..simptom gerd ni sebijik cam tanda2 sakit jantung

    ReplyDelete
  7. memang x tertahan pun..rasa nak pitam pun ada..nafas pun rasa pendek je..sengsara.

    ReplyDelete
  8. Macam mana kalau bila kita nak makan tapi ta tertelan. Mesty nak terkeluar balik.lepastu perut kembung, sedawa2. Tapi sakit ulu hati belum ada rasa. Macam mana ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama macam saya.xde pedih ulu hati. Cuma perut rasa cekang/ketat. Nk menelan mknan susah..mkn bubur atau cecair. Kalau mkn akan sendawa ..lpas telan mknan akan sendawa, kalau x sendawa akan rasa lemas..mknan lambat turun kat perut. Seksaaa

      Delete
    2. Kalau xkuarkan blk mesti sesak nafas Jew rasa. Hmmm seksa

      Delete
  9. Salam semua..sya pun sama dpt gerd...skrg mkn kena tepat pd waktu,tak bleh salah mkn klau salah mkn mula le rasa penat,semput,rasa satu badan tak selesa n tak bermaya..skrg nk kerja pun masalah byk ambik cuti..Ya Allah sembuhlah penyakit kami semua ini yg Allah..Amin

    P/s..Ambil byak makanan yg berakali,jauh makanan yg berasid. .n ubah cara kehidupan lebih sihat..

    ReplyDelete
  10. Salam..boleh tnya admin dh sembuh lum dari gerd?

    ReplyDelete
  11. Salam.. boleh tnya admin dh sembuh lum? Apa petua. Hr2 ka kena gerd?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'akum salam...
      Penyakit ni pyh nak sembuh...kene kontrol pemakanan dan gayahidup. Saya elak mkn mknn yg berangin, berasid, berminyak, berlemak dan yg pedas2.
      Saya mkn dlm kuantiti yg cikit tp kene kerap.
      Kalau perut mula rase pedih je saya akn cepat2 mkn, paling x pun saya mkn 4 sudu oat dan rase pedih tu akn hilang.
      Saya tido menggunakan 2 bantal so kepala mmg tinggi dr bdn. Mula2 rase xselesa tido 2 bantal tp lame2 dah terbiase.
      Saya guna terapi zikir. Saya beli cd2 zikir dan hari2 saya akan pasang sambil ikut sekali berzikir.
      Saya disiplin bace al-quran setiap hari kecuali period.
      Alhamdulillah, lps beberapa bulan amalkan perkara2 di atas, jarang gerd dtg menyerang saya lg buat masa ni.

      Delete
  12. hai..saya juga bekas pesakit symptom seperti di atas,berat sewaktu sakit dahulu mencecah 37kg akibat muntah berpanjangan,kembung setiap masa,pedih dan panas hati..
    3 tahun menderita dan akhirnya terjumpa satu minuman kesihatan yang boleh menyejukan perut,hilangkan kembung perut.
    BIOSTREAM ALOVERA JUICE boleh dibeli di guardian n vitacare terpilih.Harga 55.90.Minum 40ml sehari boleh bancuh dengan air untuk elak rasanya yang kurang enak.
    Boleh cuba saya sudah sihat berat badan mencecah 43,kembung,panas2 tekak boleh hilang atau kuarng dalam masa 5 hari.
    Apa2 pertanyaan boleh emel saya di scopenursekmc@gmail.com

    ReplyDelete
  13. Saya pun kene bende yang sama. Hanya allah taala sahaja yang tahu. Dia umpama kene sakit jantung, kadang kadang terasa sengatan pada jantung. Hmm allah sedang menguji kita. Bersabarlah wahai sahabat kerna manfaatnya besar. Insyaallah

    ReplyDelete
  14. Saya pun kene benda yang sama. Sakitnya seperti sakit jantung, kadang kadang terasa sengatan pada jantung. Hmm amat seksa sekali, dan kadang kadang timbul kerisauan yang amat tinggi. Allah sedang menguji kita, bersabarlah wahai sahabat kerna manfaatnya besar. Semoga kita diberikan kesihatan yang lebih baik dari ini.

    ReplyDelete
  15. Saya pun kena sakit yg sama duit dah byk habis berubat...ubat apa yg terbaik untuk melegakan sakit gerd tolong info..

    ReplyDelete
  16. Sy pn sme..seksa yg amat skt gerd nie..dah brpuluh klinik pg.tp still mcm tu gk..ssh nk brnafas..sedawe x bnti2..tdo mlm x yah ckp la..mmg ssh la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama cam sy 0148292889 lau nk kongsi masaalah

      Delete
  17. Sape2 kt cni pnh buat operation psl skit gred ni? Dah ok ke? Sy dah x trtanggung dah skit ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. saudara cm mn dh sekarang...0148292889 wassup sy

      Delete
  18. Assalamualaikum, rakan2 yg di kasihi Allah sekalian. saya juga mengalami sakit GERD ini, Allahuakbar, yang memberikan kita ujian dengan sakit ini agar kita terus menadah tangan dan berdoa utk kesakitan ini. Saya telah melalui 2 fasa pemeriksaan, 1: endoskopi dan ultrasound, 2: ultrasound jantung dan stress test. Keputusan stress test menunjukkan jantung saya normal, endoskopi pula menyatakan mmg terdapat asid dan kesan reflux.

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum. Seronok dapat membaca komen orang2 senasib. Memang macam simptom jantung. Muhd Hafiz berapa cost utk stress test dan ultrasound jantung. Eendoskopi dan kolonoskopi dah buat. Sekarang tgh ambil forever living aloe vera dan minyak ikan. Baru cuba berhenti ppi controloc n ganaton. Tapi masih rasa lemah maybe sbb baru lepas pantang n menyusu. Seranan gerd jadi masa dlm pantang. Lesu sampai rasa nak terlepas baby

    ReplyDelete
  20. Sy pun ade gastrik tp bl mkn ubt x baik2 doc buat ultrasound asid byk dlm perut,,,gerd ke?sy smpai skrng sukar nk bernafas wlupun ulu hati dh x pedih.10/11 ni sy akn mnjalani endoskopi..sy dh buat ecg,stress tess n ultrasound jantung smua ok..sy buat stress tess,ecg n ultrasound jntung di pantai klng kos rm sribu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xde medical card ke?

      Delete
    2. Anonymous11 May, 2015

      Sy pun senasib, tp alhamdulillah dah byk bkurg skrg. Penah buat endoskopi, kolonskopi, check jantung semua. Tp, doktor ckp ok. Pastu, sy search pasal gerd, angin kat perut. Rupanye dgn diet yg betul, boleh kawal mslh ni. cuba awk baca ttg Gaps diet, fodmap diet..

      Delete
    3. Anonymous18 July, 2015

      Sy pun mengalami masalah gerd ...seksanya hanya Allah yg tahn...ada masa mental x ok sampai dh putus asa...bla bgun tdor waktu pg rasa loya nk muntah...nk mkn pun x selera...hidup rs x tenang takut nk menghadapi keesokan hari

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
  21. Sy pun...bln 11 ni br nk buat endoskopi,ujian stress tess,ecg,ultrasound jntung doc ckp ok..dh sbuln sy sesak nafas,x lrt nk buat ape2 pun

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam mana keadaan sekarang....?

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. as salam tuan, cm mn dh sekarang ni...boleh kongsi ng sy 0148292889 (wassup)

      Delete
    4. as salam tuan, cm mn dh sekarang ni...boleh kongsi ng sy 0148292889 (wassup)

      Delete
    5. Boleh kongsi dengan saya keadaan tuan sekarang.. saya pun mengalami benda yang sama..

      Delete
    6. Whatsapp sy 01132220020

      Delete
  22. https://www.facebook.com/groups/GastrikAsidrefluk/..jom join fb yg senasib.. moga membantu..

    ReplyDelete
  23. https://www.facebook.com/groups/GastrikAsidrefluk/

    ReplyDelete
  24. https://www.facebook.com/groups/GastrikAsidrefluk/..moga membantu

    ReplyDelete
  25. try amalkan kurma, habatus sauda, susu tepung, gamat healin... tp penyakit ni amik masa nak pulih

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum
    s pun baru hari ni tahu penakit gerd, sebelum ni sy hanya ambil ubat gestrik dan kolestrol. dah beribu duit habis, tak tahan bila jadi, kerja pun rasa tak boleh nak focus,

    ReplyDelete
  27. salam , sy suba nak add alamat fb yg diberi, tapi tak ada

    ReplyDelete
  28. Try Nuvapine..guardian ada jual..saya pun pesakit gerd. Suppliment ni sgt bagus n byk kajian dah dibuat untuk gastritis n gerd..saya baru cuba 2 hari..ada keberkesanan..nexium dah stop..

    ReplyDelete
  29. Try nuvapine.guardian ada jual..saya pun ada gerd since last yr.saya dah mula ambil supliment ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam... sy pon doctor diagnosed with gerd.Ya Allah..nak tido pon x selesa.....

      Delete
    2. Dah 6 bulan saya menghidap gerd. Boleh masukkan saya dalam group wtssp
      01125089884

      Delete
  30. sy pun mnghidap gerd...sy cuma nk kongsi...amalkan membaca ayat dlm surah ARRahman ayat 19-20...Insha Allah, moga dipermudahkan...

    ReplyDelete
  31. Salam.. gunalah nuvapineA boleh serch di google insnyallah baik. Tapi pastikan selepas tu jaga pemakanan.. sampai bila2.. dan pastikan sentiasa ingat mati supaya kita sentiasa dipelihara Allah s.w.t anggaplah sakit ini sebagai hidayah bagi kita darinya. Untuk akhirat kita.. wallahualam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nuvapine ok ker....dah kurang atau hilang total

      Delete
    2. macam mana lufias
      dah try nuvapine?

      Delete
  32. Salam semua saya pun pernah kena sakit gred ni,cara terbaik untuk menghilangkan penyakit ni adalah ubat homeopati,saya amalkan ubat hemeopati dan jaga makanan,xmakan makanan sejuk,beragin,PEDAS,MASAM,air bergas klu blh tinggal kan semua tu mmg blh sembuh,dan blh buat kerja dgn aman. In sha Allah kita berusaha tuhan menentukan.semoga kita semua sembuh dari penyakit yang bahaya,dan terimakasih atas nasihat semua.nanti nk try nuvapine gak.tq

    ReplyDelete
  33. Anonymous04 May, 2015

    Tq..info byk mbantu saya

    ReplyDelete
  34. Anonymous13 May, 2015

    Nuvapine ok gak.

    ReplyDelete
  35. Anonymous29 May, 2015

    Saya pun mengalami simpton gerd yg ringan..Yang dah try nuvapine tu blh bagi feedback tak ..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous15 June, 2015

      U pyer simptom mcm mn?

      Delete
  36. Salam Semua,
    Saya pun telah mengalami GERD dah 2 tahun. Dan sekarang masih makan ubat control log, Nexxium atau DEXILANT. saya ambil ubat ini bila perlu sahaja....sekarang saya sedang mencari ubat afternatif (tradisional) yang boleh menghilangkan GERD ini. Sesiapa yang ada ubat ini boleh tolong hubungi saya 019-4578630 saya nak cuba.

    ReplyDelete
  37. Cuba beli nuvapine di pharmacy. Harga agak mahal dlm rm120 lbh kurang tapi saya makan dah kurang banyak. Sekotak ada 60 biji 160mg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berapa kotak mkn baru ok ek.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  38. Sy kena dlm 2mgu lps. Nadi naik 230. Ingtkn sakit jtg. Pitam. Warded di hosp. Bdn x bmaya sakit lenguh n sengal. Ulu ht pedih. Prasaan jd x mnentu rasa hidup dlm dunia sdiri. Rs bdebar. Rs mcm nk mt. Rs takut x psl2. Ssh nk sdawa n kntut. & mcm2 lg ketidakselesaan lain. Sy mula pntang. Sy cuma hadkan mknn sy kpd susu telur rebus kurma n bubur nasi. Sikit tp kerap.Elak mkn pds berangin n sejuk. Mkn ganaton tp makin parah sy rs. Baru 2hari stop ganaton n tukar kpd madu, nuvapine n omega guard shaklee. Sy juga amal ayat2 syifa Sy dah mula rase kesan pnyembuhannya hari ini.

    ReplyDelete
  39. Sy baru try Nuvapine A 320 (double strength). Alhamdulillah masalah pedih uli hati, heartburn, bloating, cirit birit, muntah semua settle. Dulu pernah kena gastrik, tapi kali ni lebih teruk. Bila pharmacist suggest benda ni, sy fikir banyak kali jugak sebab mahal, sekotak rm250. Tp sebab dah x tahan sangat, makan ubat pun xjalan, terpaksa la beli jugak. Confirm xmenyesal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh kongsi berapa biji sekali makan dan berapa kerap?

      Delete
    2. NuvapineA 320 makan 2 biji sehari (1 biji pagi/1 biji petang) sebelum makan. Kalau dos yg biasa NuvapineA 160 kena 4 biji sehari (2 pg/ 2 ptg). Ni utk yg kronik.

      Kalau masalah xkronik dos 320 ambil sebiji je sehari. Utk dos 160 2 biji sehari.

      Delete
    3. Sekarang gerd saudari dah sembuh sepenuhnya.?

      Delete
    4. Saya pun makan nuvapine. Tapi dah setahun. Mula2 makan 2 biji. Tapi bila rasa dah ok makam sebiji saja dos 160mg utk penjagaan. Dulu mmg bila waktu malam saja takut nak tidur sbb sakitnya mcm simpton sakit jantung. Doctor bagi nexium tapi ubat tu chemical. Saya terbaca tentang nuvapine dan beli. Alhamdulillah dah kurang sgt. Mmg mahal. Jadi selalulah check kat pharmacy kalau2 ada offer. Beli buat stok.

      Delete
    5. Saya pun makan nuvapine. Tapi dah setahun. Mula2 makan 2 biji. Tapi bila rasa dah ok makam sebiji saja dos 160mg utk penjagaan. Dulu mmg bila waktu malam saja takut nak tidur sbb sakitnya mcm simpton sakit jantung. Doctor bagi nexium tapi ubat tu chemical. Saya terbaca tentang nuvapine dan beli. Alhamdulillah dah kurang sgt. Mmg mahal. Jadi selalulah check kat pharmacy kalau2 ada offer. Beli buat stok.

      Delete
    6. ade no contact x? saya nk tanye sesuatu

      Delete
    7. Saya pn nk tau wasapp 0143517147

      Delete
    8. Salam. Sy dh cuba nuvapine 2 minggu tp masih blm rase perbezaannye. Perut masih sakit. Awak mkn bape lama ye baru sakitnya kurang?

      Delete
  40. Sy pn alami masalh mcm kalian..punca ssb tk jg pmakanan..skrg pn masih ag rase..yg ay rase skrg hanyut kpala,rase tkt, bimbang, rase pedih ulu ati n dada..first kna sy panick attack smpai kna cucuk 2 jarum..g klinik jantung tk ada masalah,jd sy disahkn gastrik..sy ada research gak sal nuvapine p was2 nk try..yg sy amalkn stiap pg sblom sarapan mnum madu..disamping itu jugak ia mndekatkn sy dgn Allah..slalu brdoa dn amalkn zikir..sebenar sakit adalh penhapus dosa kita..dn Allah sygkn kita..

    ReplyDelete
  41. Sy pn alami simpton mcm awk gak..mcm mane kadaan awk skrg?

    ReplyDelete
  42. mulut saya masam 24 jam,perut kiri saya sangat sakit,keje asyik ambik m.c,ya allah berikanlah kesembuhan penyakitku ini.amin yarabbal alamin

    ReplyDelete
  43. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  44. Cuba try pati aloe vera. Ada yang kata dekat guardian pharmacy harga x sampai RM50. Tapi setakat ni saya tak jumpa lagi. Alternatif lain bolehlah cuba jenama Forever Living atau Cosway ya... Alhamdulillah saya sekarang minum madu. Tapi yang tak tahan tu sakit kepala dan bila asid refluks, terasa ada denyutan kuat di dalam esofagus... marilah kita sama-sama berusaha dan tidak berputus asa dgn rahmat dan ujian Allah ini. Semoga sakit yang kita rasa mencuci dosa-dosa kita. Aamiin

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tk tanda2 gerd rasa xselesa kerongkong,urat2 leher mcam cekang jeq.lpstu air liur pon rase berbuih n belendir je.

      Delete
  45. thanx all.. sangat membatu.. saya skrg cuba kenal pasti punca saya mengalami sakit ini.. adakah sejak saya memakan ubat kolestrol dan ini puncanya atau tidak.

    Sya amalkan petua org tua-tua apabila sakit melanda.. saya akan mengambil tiga ulas bawang putih mentah2.. kunyah dan telan sambil meminum air masak utk elakkan kepahitan bawang tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utk cholecterol cuba google tentang Jus Lega. Kalau mau buat sendiri pun bolih. Buat dari bawang putih halia lemon cuka epal dan madu. Tiada kesan sampingan dan murah.

      Delete
    2. Saya pun kena gerd ni lps ambil seminggu ubat kolesterol....masa dlm sakit tu saya ambil lg ubat kolesterol dan terasa sakit.bila stop ubat kolesterol ok pulak

      Delete
  46. Sangat membantu dgn info2 dari sini..

    Saya baru tahu selama ni sy mempunyai penyakit gerd... saya mula mengalami penyakit ini pada 25 Ogos 2012.. selepas hari raya.. rasa sakit.. uhh mcm kena tikam n nak mati.. ubatnya pada masa itu.. jumpa doktor n doktor sambil senyum ckp gastrik dan cucuk sekali..

    itu routine bila saya sakit jam 3 pagi.. 5 pagi.. klinik 24jam jadi rumah kedua diwaktu malam...

    disitu saya terpikir adakah sejak saya mula memakan ubat kolestrol.. askit ini terjadi..

    tapi saya dapat 1 tips dari rakan sekerja yang sudah berpencen.. amalkan memakan mentah2 3 ulas bawang putih sebelum tidor.. kunyah dan telan.. gunakan bantuan air masak.. tapi oleh kerana kepedihan n kepayahan nk makan bawang putih.. sy just amalkan bila sakit saya.. Alhamdulillah memang berkesan.. sudah lama tak ke klinik di tengah2 malam..

    Saya dah hampir 6 bulan sakit ini tak menyerang.. tapi sejak asya mula balik mengambil ubat kolestrol.. mulai bulan Oktober saya sering diserang sakit ulu hati ditengah2 malam.. adakah ubat kolestrol punya nya??

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya ada terbaca ttg pengambilan ubat untuk kurang kolestrol boleh menyebabkan rasa sakit pada urat² besar.. puncanya saya cuba amalkan minyak zaitun + habastussauda 2in1 dalm capsul tu.. bila makan ja, rasa berdebar tu mcm bertambah, dan sentiasa rasa mcm urat² tarik dibahagian dada kiri.. dan kebetulan dada kiri saya mungkin muscle spam akibat tersalah senam dan byk buat kerja berat masa tu.. bila saya stop minyak zaitun tu, rasa sakit² urat di bahagian dada dah tak ada.. cuma kadang² sahaja..

      Saya pun tak pasti lagi apa punca sebenar sakit saya.. tp selepas baca ttg org yg ambil nuvapine A, saya nmpk masalah mereka sebelum ni hampir banyak persamaan.. sakit tu tak la teruk mana, cuma fikirian tu tk boleh kawal.. pikir macam² sampai saya rasa stress sgt², bila tido ok la sikit..

      Permulaan saya jadi mcm ni pun mungkin kebetulan tgh hari tu saya tak sempat lunch sbb ada hal diluar.. dlm pukul 8 mlm tu rasa mcm nk pitam.. start dari tu lah gelisah rasa..

      Delete
  47. btul ke tanda2 gerd ni.rasa air liur panas,belendir berbuih je.lpstu leher rasa cekang je urat2

    ReplyDelete
  48. Apakah nuvapine tu benar2 berkesan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. InshaAllah mmg berkesan,bole rasa perbezaannya 2 hari pengunaannya.

      Delete
    2. Sy dh guna 2 minggu. Belum rase perbezaannye :(

      Delete
  49. Sy lak alami rasa panas tekak dan dada shj rasai setiap masa dlm sehari tu boleh kata setiap masa rasa panas tekak hingga ke dada. Takde sakit lain. Gi klinik dpt ubat gastrik.mkn ubat pun tak hilang gak rasa panas pedih tekak dan dada..kenapa pun tak tahu lah..baru sebulan derita ni. Selepas sy mkn pil dtrim utk kurus tp tak kurus2 pun..denyut jantung laju2 waktu mkn pil tuh selama dua minggu aje mkn nyer..pastu stop. Last2 rasa cam ni la skrg...kenapa dgn ku yer...?

    ReplyDelete
  50. Sy pun sama..sy kena penyakit ni dr 2013..sengsara btl..sampai sekrg masih sesak nafas..bernafas tp mcm x sampai..huhuhu...mula2 dlu simptom dia selalu bedebar2 igt sakit jantung..lama kelamaan mula sesak nafas..abis klnk kena round..last2 di kpj buat endoskop br tau kna kesan injap lemah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. awk boleh wassup sy 0148292889.. sama penyakit awk cm sy

      Delete
    2. so mcm mana rawatan awak? apa yg perlu dijaga?

      Delete
  51. Sy pun kena gerd..sengsara tuhan saja yg tahu..

    ReplyDelete
  52. Sy pun sama..sy kena penyakit ni dr 2013..sengsara btl..sampai sekrg masih sesak nafas..bernafas tp mcm x sampai..huhuhu...mula2 dlu simptom dia selalu bedebar2 igt sakit jantung..lama kelamaan mula sesak nafas..abis klnk kena round..last2 di kpj buat endoskop br tau kna kesan injap lemah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  53. salam.nak tny berapa lama kena amik nuvapine..sy dah bertahun menderita gerd..batuk sesak nafas sakit ulu hati sakit perut sakit badan semua saya alamai..

    ReplyDelete
  54. syepun sme gak.. hnya insan spt kita yg mmahami sakit ni... seksa sgt2.. Allah menegur kita... kita sma2 trus brusaha k.. jgn putus asa.... berdoa n terus berdoa....

    ReplyDelete
  55. bole try buat bekam angin utk kurangkn sesak nafas. saya dh cuba, alhamdulillah ada perubahan. nafas lega sikit, perut tak kembung. yg peting jga makan.

    ReplyDelete
  56. Salam ejat
    simtom awk macam saya baru kena dalam sebulan ni
    mcm mana dah sihat ke skarang??
    boleh share petua atau ubat yang awk amik
    tq

    ReplyDelete
  57. Asslam
    Sy seorang yg aktif bsukan. .....
    Tp ujian Allah satu hari rasa nak pitam dan lapar sangat.
    Pergi klinik dok kata angin dan darah agak tinggi
    Selepas sebulan sy rasa makin teruk. Selalu diserang panas dada dan belakang.akhirnya ke hsptl bhg emergency. Dok kata gastrik. Du beri ubat gastrik yg putih dan ranatidine.
    Sukan pun dah stop sbb letih. Akhirnya buat test jantung dan endoskopi.jantung ok tp katanya saya kena gerd. Ada tompok merah dlm perut. So dok bg controloc dan ganaton serta gaviscon.tp sakit itu on off juga
    Pening dan dah x tahan dah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya baru alami sakit ni dlm 2@3 bulan ni.. doktor kasi ubat gastrik yg putih dan ranaditine juga. Skrg ni masih cuba ubat2 tu.. tp dependent sgt dekat ubat. Kalu xmakan, terus jadi. Perut xsakit tp nafas pendek + pening kepala. Rasanya saya kena gerd juga laa ni. Huhuhu

      Delete
    2. Cuba amalkan nuvapine...insyaAllah...banyakkan berdoa padaNya...moga diberi kesembuhan

      Delete
  58. dah hampir 6 bulan kena gerd nii...
    buat masa ni saya mncuba aloe vera forever living... sbelum ni try aloe vera ni....bila dah ok skit... stop mkn aloe vera... kena blik gerd.... skrg ni start balik mkn aloe vera... tgk mcm mn... sapa2 ada feedback bgtau... mungkin kena buat group utk Gerd nii...

    ReplyDelete
  59. Sy juga disahkan gerd selepas buat endoskop
    Dia menyerang setiap hari
    Rasa letih dan pedih dada hingga belakang badan
    Dah buat cek jantung dok kata ok
    Hanya Allah tmpat ku memohon...

    ReplyDelete
  60. If ada probs gerd, boleh try search kt fb group gerd dan asid reflux..ada panduan mcmana nk sembuh..in sha allah kalau usaha, allah akan bantu kita..gerd ni yg penting kita pantang makan, dan jaga emosi..ramai ahli group tu da totally sembuh dgn izin Allah..saya i.allah on my way masih berpantang ketat..

    ReplyDelete
  61. salam ijat
    simtom awk lebih kurang mcm saya..
    awk macm mana sekarang
    dah sembuh ker??
    bole share petua ngan saya??

    ReplyDelete
  62. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  63. Salam. Saya mmg join group gerd fb. Byk info frm the group. Sya da 3 tahun gerd n beransur pulih. Saya selalu jumpa pakar 3 x endoscope n 1 x ijn. Perut ada inflammation. Tested positive h pylori. Masa 1st time endoscope negetive h pylori. Kata pakar LES maybe x fungsi betul,asid naik atas,ada 5 ubat termasuk nexium pakar suruh ambil berbulan. Now da stop and ambil makanan sunah jer..maklumat drpada internet,punca utama gerd disebabkan asid perut kurang,SIBO kat usus,enzyme pancreas kurang dihasilkan. Saya da mula amalkan Nuvapine,ACV,cabbage juice n probiotic. Ubat ubatan le burukkan lg gerd jika mbil terlalu lama. Sampai pada 1 tahap nexium pun tiada beri kesan. Pemakanan pun saya pantang. Pedas sesekala ambil..tea kopi milo coklat mmg pantang..citrus pun x le ambil..nuvapine mmg bagus. Honey pun kene ambil selalu. Mkanan bergoreng tinggalkan. Bykkan ambil sayur. Yg penting naikkan balik asid perut. Saya kurg bersetuju bila pakar perubatan kata gerd disebabkan asid perut berlebihan. Tanpa asid perut HCL yg cukup,LES akannrileks,protein tidak dicerna elok,enzyme pancreas tidak fully secreted,bile hempedu pun kurg. Akhirnya makanannyg masuk dlm usus kecik kurg dicerna. Permentation berlaki and gas byk dihasilkan. H pylori memburukkan keadaan,ammonia yg dihasilkan oleh kuman ni mengakibatkan asid ke arah beralkali n makanan x cerna. H pylori juga penyebab utama ulser around 80%

    ReplyDelete
    Replies
    1. Slm...adakah HPylori penyebab gerd....saya positif H pylori n ada gerd gak...since last year bulan puasa jd teruk nie...
      Boleh x explain details ttg H pylori n gerd..

      Delete
  64. saya ad gerd ngn hiatus hernia...siapa bleh bantu?

    ReplyDelete
  65. Saye rase ssye pn kena gerd ni...lagi info utk mengatasi nye

    ReplyDelete
  66. saya dah setahun lebih....makanan sprti sangkut kat dalam tekak...mcm kte makan x turun...angin ssh keluar...bhgian dada sakit2...kdg2 nk nafas x smpai...air liur plk masam...dktor kata reflux..dah mcm2 sy cube...duit dh byk habes...sapa2 y bleh share info...silakankan..moge Allah membalas tiap jasa baek tuan puan...

    ReplyDelete
  67. Ade info2 yg bleh membantu masaalah gerd atau gastrik tlg watsapp sy...0127958420 amore... da 5taun sy skit mcm2 ubt da mkn...

    ReplyDelete
  68. Gerd n gastrik da 5 taun da mcm2 ubt mkn..mkn da jage..masih x ilang2..klu ade info trbaik plis watsapp 0127958420 ..smoga allah mbalas jase mu..aminn

    ReplyDelete
  69. Ade info2 yg bleh membantu masaalah gerd atau gastrik tlg watsapp sy...0127958420 amore... da 5taun sy skit mcm2 ubt da mkn...

    ReplyDelete
  70. Saya juga penhidap GERD, Da macam2 klinik & hospital saya pergi.. Stress test, ecg, macam2 lagi sume nmpak normal. Last skali doc cakap sy ni ada pnyakit GERD.. Doc bagi ubat omeprazole, mula2 makan mmg ok, da x sakit, tapi lama2 da berbulan makan, da x de affect lagi, mungkin perut da biasa dgn ubat tu.. So skrg sy cuba activekan dgn bersukan masih lagi x ok.. Bila bersenam tu mmg banyak angin kluar, tapi malam tido mesti sakit ulu hati.. Sakit biasa jadi pkul 2-3 pagi, 5-6 pagi.. Sebulan skli mesti MC.. Smpai skrang masih mencari penawar penyakit ni.. Tapi sy ada tips untk kurangkan rasa pedih ulu hati, tidur tu mengiring ke kiri, sbb acid reflux x dpt naik ke esofogus, jadi rasa acid tu akan berkurang sikit..

    ReplyDelete
  71. Kekawan cube la mkn zellox-11..sy rse ok byk...

    ReplyDelete
  72. Saya pun mengalami nasib yang sama... SUSAH NAK SENDAWA,PERUT RSE PENUH SUSAH NAK BNAFAS,SAKIT BELAKANG TENGKUK,PENING DAN SAKIT KEPALA SUME ADE..MEMANG SEKSA, PIKIR BUKAN2 NAK MATI BAGAI..berbulan dh kot.. makan ubat klinik pun tak hilang jugaK..dh try survey NUVAPINE..mmg mahal RM278 ,tu pun promosi ktenye dpt 2 btol...mmg ok ke ubat ni?? please share

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pn mgalami symtom yg sama mcm awk..sampai jtung rs bdebar2..check ecg n pkai holter tp result normal..darah on semua ok..da sbln mcm ni..

      Delete
  73. Ini Antara yang saya lakukan. Buat secara rutin selama 3 bulan, masuk bulan ke empat inshaAllah namun masih dlm usaha utk ke 100% pulih. Yang pertama sekali, cepat2 buang toksik dalam badan dengan berbekam, untuk yang kronik saya sarankan berbekam seminggu sekali. Dan apabila datang serangan. Berbekam membantu membuang darah toksik yang menganggu saraf pesakit gerd yang membuatkan rasa risau anxiety etc. bila darah toksin dibuang maka mudahkan berlaku penyerapan apabila kita mula membuat rawatan dalaman.

    1. Rebus jus serai 3 batang + tambah sedikit garam dalam minum dalam secawan. Rawatan ini sedikit sebanyak membantu debar/degup jantung laju. Minum setiap pagi dan malam masa keadaan kronik. Kemudian kurangkan dos 1 cawan pagi saja. Kalau ada symptom sakit perut cirit birit, inshaAllah ia akan menghentikannya dengan segera.

    2. Kunyit hidup sebesar ibu jari + madu. Kunyit diparut dan perahkan jus nya dan kemudian campur madu. Akan ada side effect sikit (die off reaction) tapi sangat membantu mengurangkan gangguan dalam perut. Masa kronik minum pagi dan malam. Ambil dalam dos yang kecil dahulu. Cuba2 buat secara rutin bersama teknik rawatan yang lain.

    3. Rawatan air + garam. Hanya garam Himalaya pink salt sahaja atau garam buluh. Bukan garam biasa ya. Cuitkan ke bawah lidah dan kemudian minum air dalam 3-4 gelas. Buat sekerap mungkin. Garam mengandungi pelbagai mineral dan menyediakan elektrolit utk otak yang kacau bilau masa kena gerd. Ia juga membantu membersihkan usus dan mengurangkan inflamasi dalam badan. Minum air dengan kadar yg banyak. Target minimum dalam 10 gelas sehari. Air suam panas sahaja kalau boleh.

    4. Bawang putih, kalau tak tahan mentah, ambil seulas hancurkan dan tuang air panas, buat seketika dan kemudian minum suam2. Sangat2 membantu mengurangkan serangan sesak nafas. Buat 3 kali satu hari, pagi selepas subuh, petang selepas asar dan malam sebelum tidur.

    5. Biji aprikot.

    Ada lagi tips tapi tak sempat nak tulis kat sini.

    ReplyDelete
  74. Tapi semua2 tu mestilah rutin buat tiap2 hari selama 3 bulan tanpa tinggal.

    ReplyDelete
  75. Admin...buat grup wasap gastrik..ckp bermanafaat

    ReplyDelete
  76. Saya pon disahkan kena GERD selepas buat endoskopi dengan doktor pakar. Simptom GERD yang saya kena seperti sakit seluruh badan, sesak nafas, perut cepat kembung, cepat letih. Tapi Alhamdulillah setelah buat rawatan, sakit badan sudah hilang cuma sesak nafas dan perut kembung masih ada lagi.

    nak nasihat kawan2, elakkan segala jenis pulut, kacang dan ubi. Elakkan buah bergetah seperti nangka, cempedak, mangga etc. Elakkan makanan berempah, berlemak. Yang penting makan malam 3 jam sebelum tidur dan jangan baring selepas makan.

    saya tahu penyakit GERD ni bukan sahaja kacau fizikal, malah dia kacau mental iaitu anxiety. Rasa macam nak mati, x boleh stay dekat tempat ramai orang, nak tunggu angka giliran pon naik semput.

    sama2 minta doa pada Allah supaya cepat sembuh.

    ReplyDelete
  77. Sy pun alami benda yg sama.. xtahan rasenye.. 3 bulan dah.. memula kene sbb sy stress pastu jd gerd.. ganaton nexium jgn ckp lah dah mkn dah.. ade cara2 lain x?

    ReplyDelete
  78. Anonymous11 June, 2016

    Assalam. spe2 yg ade info tntg cara nak smbuhkan gerd bole x wasap sy. 013-6619496
    .. sy slalu rse lepas makan, mesti akan sakit dadaa. sy trpksa makan skit. n berat sy da mkin kurang. please. sape3 yg bolee bantu.

    ReplyDelete
  79. Anonymous15 June, 2016

    Salam semua.. Saya diagnose Gerd tahun 2010 lps scope...Doc bagi nexium... Makin makan makin teruk... Baik sikit on off.. 2012 kene balik..scope balik.. Sama case.. Nak jadi citer tahun ni 2016 lagi sekali.. Kali ni agak teruk.. Badan lemah, lost weight.. Mkn x selera.. Tapi kali ni bagi controloc, ganaton n gaviscon advance.. 5 hari mkn ubat lagi teruk la pulak... InsyaAllah stop semua ubat.. Nk try nuvapine dan madu dulu.. Doa kan kawan2 agar sihat sediakala... Moga Allah sembuhkan penyakit Gerd kita semua.. Anggap ini kifarah atas perbuatan lampau dan Allah kasih pada kita lantas diturunkan penyakit ini bagi mghapuskan dosa kita.. Tapi kita kene usaha agar disembuhkan penyakit gerd ini.. InsyaAllah.. Amin
    Jeffri

    ReplyDelete
  80. Boleh masuk fb group gastrik dan asid refluks. Dalam tu ramai rakan rakan yg sembuh ikut pantang disyorkan dalam group tu

    ReplyDelete
  81. Assalam saya baru kena gerd ni masa puasa ramadan hari ke5. Check di kpj kata asid reflux dan injap esofagus - perut x tutup.
    Dah mcm2 ubat dan rawatan cuba tapi kurang sekejap tapi pening yg x hilang2.
    Skrg ni try nuvapine 160g. Tq kwn2 dlm blog ni for the info. Ambil baru 1 hari 2 biji. Citit birit & kerap kencing...normal ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rase tu tindak balas nuvapine.. skrg mcm mn dah sihat ke

      Delete
  82. Sy juga pesakit gerd.ubat sy telan.suppliment telan tapi kesan agak kurang.mmg azab.last2 sy amalkan bawang putih . alhamdulillah.boleh add sy di fb. elsyuhada@gmail.com. atau call je direct sy . 0173265612. Nk tulis panjang sgt

    ReplyDelete
  83. Bawang putih.boleh follow fb sy elsyuhada@gmail.com atau call je direct 0173265612. sy sedia berkongsi masalah tuan puan sama seperti yg sy alami

    ReplyDelete
  84. Ada x yg sama mcm saya. Mkn sikit je tp tetap muntah jugak. Lg x kluar semua mknn angin mencucuk sampai kat blakang. 2 bln sakit gerd berat dah susut sampai 8kg. Hanya Allah yg tahu sakitnya. Trpksa kuat smngat sbb masih mnyusu baby. Jd pnykit ni lpas accdnt kreta perut trhmpas kuat kena stereng. Buat endoskopi mmg doktor cakap saluran esofagus trbuka.

    ReplyDelete
  85. Anonymous20 July, 2016

    Sy kena gerd dah 5 thn.seksa rasa nya.tapi sy cuma kena sakit dada ,sakit belakang badan dan kadang2 rasa pedih di dada kiri.itu pun dah cukup2 seksa.punya lah panik sy ingat saya sakit jantung gitu,kluar masuk hospital ntah braper kali.dlmasa 5 thn tu gerd sy attack sy dah 4 kali.mkn obat bukan itu jam baik,mkn masa dlm dkt 2 bulan baru betul2 baik.Skarang ni pun gerd tgh attack sy,sy nk pergi tgk doktor,doa kan saya cepat sembuh ya.seksa sakit gerd ni.

    ReplyDelete
  86. Allahu..mcm simptom lebih kurang je..dada ketat x puas bernafas..rasa mcm tercekik..lenguh tangan kiri..kebas kaki..cuma xde confirmation dr doktor..buat ecg n stress test ok je..darah suma ok..kolesterol agak tinggi reading 6.0 tp reduced dh dr ari tu sbb amik cuka epal..anxiety n panik n cpat gelisah..ari tu try air rebusan halia n lemon..kurang byk simptom tu..semoga dberi kesihatan..

    ReplyDelete
  87. Saya mengidap gerd ni 5 bulan selepas endoskop..sudah mkn ubat antibiotik dan nexium..sekarang sedang mkn nuvapineA..harap2 sembuh penyakit ku ini..

    ReplyDelete
  88. Add sy pliss...sy jln sikit mcm nk pitam lengan kiri lenguh sgt...kple mlayang...ni da start blik..tuari da ok jap...

    ReplyDelete
  89. Sy dah mengalami simptom sesak nafas,jantung berdebar,kebas tangan kiri,dada rase sakit,pedih uluhati,rase panik rase mcm nk mati ni dah 3 bln..tp dah sebulan ni bertambah teruk..dah buat ecg dok kate jantung sy ok..agk nye sy trkena gerd..ats saran uallss sy nk try nupavine..in shaa allah ats izin allah kite semua boleh sembuh sediakale..

    ReplyDelete
  90. SALAM, saya juga dh 9 bulan kena gerd..cukup menyiksakan..boleh add saya 0175643704

    ReplyDelete
  91. As salam, saya pun salah seorang yg kena gerd. Memang menderita. Dah setahun kena gerd..macam2 cuba tapi tak hilang2 Tolong add saya dlm group. Tq. 0133959897

    ReplyDelete
  92. Salam saya dah cuba Nuvapine320 dan Cellmaxx..So far Alhamdullilah dan cuba control stress..Saya tak pernah ambil ubat Doc.Cuma try 2 supplement ni.Banyak minum air suam,elak makan pedas dan berangin.Buah2an tempatan elakan,kopi teh milo kurangkan atau jangan ambil buat sentara waktu.Dan pls refer https://www.facebook.com/groups/GastrikAsidrefluk/ memang banyak sangat membantu

    ReplyDelete
  93. Saya baru cuba ambil sesudu cuka epal dgn sesudu madu dilarut dlam secawan air.minum bila bangun tidur,kurang lah lendir tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sakit di dada memang berubah ubah ke..cth blah kiri sekejap blah kanan sekejap bwh dada...betul ke mcm tu?lps tu sendawa jgn ckp la...

      Delete
  94. Assalamualaikum.... last year memang kena GERD teruk sampaikan inflammation.... kadang rasa lidah terbakar.... macam2 ubat doktor bagi tapi bukannya berkurang sakit bertambah. Akhirnya saya stop semua dan menadah tangan minta Allah bagi jalan keluar.

    Terjumpa artikel tentang GERD, dan saya pelajari puncanya. Akhirnya saya putuskan untuk go natural. Saya beli cuka epal dan madu Naqia yang ada saffron... consume routine setiap pagi, 1sudu cuka epal + 1 sudu madu + segelas air suam.....selama 3 bulan, sakit mula berkurang. Saya juga amalkan memakan pegaga. Dan hari ini tiada lagi kesakitan..... 8/11/2016 ni saya ada appointment dengan doktor pakar untuk mengkaji semula keadaan saya. Doktor menafikan tentang rawatan saya menggunakan cuka epal dan madu... Namun sebagaimana yang telah dipesankan beberapa org kepada saya, bersyukurlah walaupun tak sihat sepenuhnya, merasa lega dari sakit berat juga merupakan rezeki yang tak terhingga.... kini saya mulai mencari cara untuk consume natural probiotic menggunakan gum arab.

    ReplyDelete
  95. as salam..
    saya baru mengalami penyakit GERD dimana rasa sakit ini baru dikesan akhir2 bulan 10 nih.
    Nak tanye adakah kita akn rasa kita punya ruang mulut terasa kurang daya rasa dan apabila nak angkat sesuati barang atau benda terasa sgt tidak larat dan penat padahal bnda tersebut sebelum nih boleh diangkat.

    ReplyDelete
  96. Gastrik & gerd mmg myiksakan....hmpir 5 bln mnderita sakit ni....sakitnya tuhan jak yg tau....skrg cuba try nuvapine320...add grup tuk gerd 0143777862..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm mn makan nuvapine ade perubahan tak

      Delete
  97. Assalamualaikum,terima kasih semua di atas perkongsian yg hebat ini

    ReplyDelete
  98. Jom kita buat grp wsp..pm no kat saya...0123460962

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya juga pengidap gastrik dah lama..tolong add saya 0198731503

      Delete
  99. Assalamualaikum semua...

    Saya di Germany and plsz add saya sbb saya pun ada penyakit ni...no whatsapp still no Msia..+60123735635...TQ

    ReplyDelete
  100. Adakha gerd boleh myebabkn cirit~birit.
    Bagaimana mgurangkn sesak nafas apabila mhidap maslh gerd ini..sengsaranyaa

    ReplyDelete
  101. Terima kasih perkongsian penyakit gerd ni..saya pun pengidap penyakit gerd..blh add saya dlm group 0135535734

    ReplyDelete
  102. Salam semua.. saya salah seorang menghadapi masalah gerd.. boleh add saya dalam group?? Saya sudah 5bulan sengsara..saya cuma jaga makan..tapi masih on off sakitnya. Ni no.hp saya 0172369912 apit

    ReplyDelete
  103. Assalam...nk join gak grup wassap...0166799790

    ReplyDelete
  104. salam saya salah seorang yang mengidap gerd ni ..dah 6 bulan ..pls add saya dlm group ni no tel saya 0199937000

    ReplyDelete
  105. Salam sy pon menghadapi sakit ni dah lama...tlg add sy dalam group...0136131774

    ReplyDelete
  106. salam. sy mula sakit sejak 4.2.2017.
    penanggungan yg agak sukar dilalui. Allah uji intan terpilih. semua yg sy baca di atas sama. dr bekalkan ganaton..controloc dan nexium. pernah icu di kpj. pernah buat angio. buat ultrasound. tak sempat lagi jumpa dr utk pengesahan GERD. tapi.. sy owner diri dpt rasakan memang sy kena GERD. Jadi..rasa tak guna nak buat endoskop. tolong add sy 0199156336 dalam grup wassap tuan.terima kasih. rasa seperti ada bahu yg sama memikul kesukaran ini.

    ReplyDelete
  107. Salam..saya slh seorg pengidap gerd gak ...dah setahun sakit gerd nie...pls add saya sekali dlm group nie...nie no fon saya 0124953007

    ReplyDelete
  108. Saya baru tau ada penyakit yang namanya sebegini...semoga semua penderita GERD akan kembali sembuh seperti sediakala.
    Ada yang ambil supplement ni sangat membantu dalam penyembuhan GERD. Semoga perkongsian ini memberi manfaat pada semua. Boleh hubungi/wassap saya 013-4505852

    ReplyDelete
  109. Saya nak join jugak. 0126192730.. btw cellmaxx sapa pernah try.. dpk google ni. Mcm ok katanya?

    ReplyDelete
  110. Sesiapa yang masih mempunyai masalah Gerd,gastrik @ usus bole wassap saya di no HP 0138475678.saya Ade group wassap berhubung masalah itu.bersama sama kita membantu ye.trima kasih.

    ReplyDelete
  111. Anonymous28 May, 2017

    Saya pun tergolong dalam penyakit ini juga, add saya dalam grup 0176090852

    ReplyDelete
  112. Assalam. Saya juga menghidap sakit GERD sejak awal May. Sekarang ni saya amalkan minum air halia + bawang putih + air gamat + madu kelulut. Alahmdulillah dpt buang angin dlm badan dan sengal2 pada dada, tangan dan kepala. Utk supplement, saya makan Nuvapine A 320mg. Sehari 2 biji. Kurangkan makan pedas, minyak, ais, lemak, kopi..makan on time dan x terlalu kenyang. Alhamdulillah..banyak kurang sakitnya. Tapi, yg paling penting fikiran kene positif sbb asid perut sgt mempengaruhi impuls ke otak yg akan membuatkan kita risau, fikir yg bukan2, ingat pada Allah, tuhan yg memberi penyakit, Allah yang maha menyembuhkan, Allah yg maha menyihatkan. Ayat 20 surah Ar-Rahman, fahamkan dan amalkan. InshaAllah, semoga bermanfaat utk semua.

    ReplyDelete
  113. Saya mlm tido jantung berdebar debar..slalu jdi time tgh tido..sya mkn controloc akn jdi mcm ni..bila stop mlm2 time tido akn rasa berpeluh..dah xtau nk buat mcm mna..tlg add sya dlm group 0126495543..at least blh dpt bnyk tips..sya buntu..tiap2 mlm ssh nk tido..

    ReplyDelete
  114. Sy pun da gerd..tlng add sy..0196941447

    ReplyDelete
  115. Sy pon mengalami sakit reflux da msuk 3minggu...tp msa mula2 jadi tu dlm pertengahan bulan posa..Ya Allah sakitnya hanya Allah ja tau...rsa jantung cm nk terkeluar..mati2 saya ingat saya sakit jantung...gi klinik 1mesia cek nadi..140/90..tinggi juga padahal bkn wat papa pon..xlari pon..sy rsa cm nk mati msa tu...sy tenangkan dr ,zikir n tdo msa tu..berdebar tu msih ade...dkat nk rya sy g klinik kesihatan..cek darah mmg normal..cek ecg ada debar +panik...rsa cm nk terkeluar jantung sy..doc ckp sy xsakit jantung mungkin reflux o hypertyroid..sy pegang tengkuk sy xde bengjol pon...doc bg ubat gastrik dan ubat jjantung bdebar utk bg slow degup..sy mkn tp slow jgak tp stil jantung tu rsa mloncat..rsa xhilang...dah la rya kn..rsa xbemangat dgn ank nk asyik merengek lagi..xlarat sgt..sy ingat nk g hospital dah tp bila pk ada msalah yg xdpt nk elak tu sy xjd..sy try mkn gaviscon smlm..ok skit...kalo x..sy rsa tekak sy ni terbakar smpai perut...debar jantung sy pon da kurg skit..tp still ada...harini sy start da jga mkn..stiap stengah jam sy amik biskut..pastu nasi kosng n telan satu camca madu..

    ReplyDelete
  116. Add sy jgak 0133084549

    ReplyDelete
  117. Anonymous09 July, 2017

    Saya pun disahkan patient gerd...dan ada batu karang dalam hempedu. kedua-dua simptom penyakit ini hampir sama. saya ingin nasihatkan rakan-rakan yang selalu rasa pedih ulu hati supaya buat ultrasound juga. dulu saya sangka saya cuma ada gastrik, tapi rupa-rupanya ada stones dlm hempedu. alhamdulillah, dah kurang sakit selepas buang stones tu..terpaksa buat laparoscopy.

    ReplyDelete
  118. Habibullah26 July, 2017

    saya juga bekas pesakit pedih ulu hati dan gastrik , tetapi itu duhalu , tetapi sekarang saya sudah sembuh , berkat ambik ubat nuvapine A 320 , bg sesiapa yang mengalami pedih ulu hati dan gastrik , saya sarankan untuk ambik ubat ini ,
    sesiapa yang ingin membeli nuvapine A , boleh menghubungi atau what app , 0142603640

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam..saya nak tanya kalau ibu yg fully breastfeeding boleh amal Nuvapine A ni tak..? Tq

      Delete
  119. boleh saya tahu kena ambil nuvapine A berapa lama untuk sembuh?

    ReplyDelete
  120. Saya pun ada masalah GERD. Mohon add saya jgk utk perkongsian dan tips2 GERD. 0192284040

    ReplyDelete
  121. Salam sypn pesakit gerd dn gstrik hmpir 2 thun sy drita pykit ni.plz add sy utk dptkn pnwr.0174306924

    ReplyDelete
  122. Saya pon ada masalah gerd.. dah 2 tahun lebih..
    Mcm2 perasan wujud.. bila sakit je muka smua jd pucat letih jantung berdebar2 selalu lepas bgn dari tidur je mesti sesak dada dan pedih dada kiri..
    bole add group whatsapp 0166954154

    ReplyDelete
  123. Bole add sy x group whatsapp
    0166954154

    ReplyDelete
  124. Saya pon Bru kne gerd..tolong add saya..0197044026

    ReplyDelete
  125. Assalamualaikum..
    Saya dh 2 bulan rasa simptom gerd..tp doktor lom sahkan lg..2 mggu lg ru temujanji ngan doktor..
    Sy pn da masalah nk tidor..tiba² trjaga sbb batuk..dada debar..skrg sy amalkn zikir sebelom tido..sgt membantu..in sha allah..
    1. baca doa tido
    2. mengucap
    3. baca ayat kursi 1x
    4. selawat 10x
    5. al fatihah 4x
    6. al ikhlas 3x
    7. surah 4 qul
    8. istighfar 3x
    9. bismillah 21x
    10. bismillah 5 (blh google)
    11. cakap pd diri sndri..maafkn suma org sebelom tido..niat nk bangun pagi utk buat kebaikan..positifkan minda..
    (sy siap senyum lg masa bercakap tu..haha..terapi diri sendiri tu..)

    sama²lah kita usaha..yg maha menyembuhkan dr Allah jua..

    lupa plk..tiap² mlm sy urut perut ngan minyak angin smbil baca bismillah 5..

    sharing is caring..moga bermanfaat..

    ReplyDelete
  126. Dah ada ke group nya...sy pun salah sorang pengidap gastrik kronik...macam2 cuba. Dah setahun kene sampai xbekeja. Sejak akhir2 ni rasa macam dah pulih walaupun xsepenuhnya. Sy pun xpasti macamana. Yg pasti seminggu lepas stop ubat nexium dan ganaton...badan beransur baik. Ambil vit.C dan sy terbaca ada 1 blog tu kata jangan manjakan perut, makan banyak2 macam biasa selama 3hari. Sy pun ikut lah. Tuhan aja yg tahu mcmana nak putus nafas kembung..tapi kemudian tak sangka2 esok paginya rasa perut kerja macam biasa pula dah tak sakit, tak kejang, tak angin. Nanti sy create group ya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. msukkan no saya sekali..0198198916

      Delete
    2. Add juga no ni..0136467596

      Delete
    3. Nak join grup jgk.. 01116952517

      Delete
  127. Dah ada group ke...sy pun hidap penyakit yg sama..makin kronik. Nanti sy buat group dr no ini semua ya.

    ReplyDelete
  128. tlg add sy 0139974006

    ReplyDelete
  129. tlg add sy 0139974006

    ReplyDelete
  130. As Salam..sy pun dh pegi klinik n hosp and ada doc ckp gastrik lah and sorg lagi doc ckp gerd. Tiap mlm mmg ssh tido so nk pegi keje dlm keadaan xcukup tido. Bdn sakit2,sakit ulu hati, nafas ssh, kerap sendawa, suara pun kurang, telinga kurg dengar n pening kepala. Nak ikutkan ssh nak cerita betapa peritnya gerd ni..hanya org yg ada gerd saja phm. Semua ni ujian Allah jgk utk kita moga2 terhapus dosa..InsyaAllah aamiin.

    ReplyDelete
  131. Allah..rupanya ramai yg kene mcm ni..sy dah kene penyakit ni dari 2005, pergh ingatkan kene sihir, dah pergi berpuluh klinik, hospital, mcm dah doktor..takde satu pom dapat bagi ubat yg betul..haha sabar je lah..paru-paru ni mcm tak berfungsi..rasa nak mati...nak tarik nafas mcm takde efek..tp bila dah tido ok pulak..perut salu je kembung..seksa nya penyakit ni..

    ReplyDelete
  132. Saya pun mengalami sindrom yang sama.. malam dalam pukul 3 pagi mesti terjaga, pedih perut naik smpai ke kerongkong, mual dan mesti nak termuntah. ke bilik air ntah sampai berapa kali. keja pun terganggu. dah buat ecg, jantung ok..doc bagi ubat gastrik tapi still tak sembuh.hari2 runsing takut sakit jantung ka sebab dada sentiasa berdebar2 dan pedih kat dada..

    ReplyDelete
  133. Tolong add sy 0132128932
    Penghidap GERD jgk.. dah confirm lps buat scope. Tq semua

    ReplyDelete
  134. add sy dalam group gerd...pls 0136376736

    ReplyDelete
  135. Add saya 0148895003

    ReplyDelete