Bila ALLAH cepat makbulkan doamu, Maka DIA menyayangimu...
Bila DIA lambat makbulkan doamu,
Maka DIA ingin mengujimu...
Bila DIA tidak makbulkan doamu,
Maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu...
Oleh itu,
Sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan sekalipun....
Kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului
kemurkaanNYA...

Tuesday, December 20, 2011

L.E.T.I.H


Dalam beberapa hari ni, kat bhgn bwh perut (kat ari2 tu) rase sakit menyengat je...Mcm simptom beberapa hari sebelum period tu. Tp mslh eh aku baru je abih period 15hb ari tu.  Ari tu mase period aku gune pad herba kan, until now aku still pakai pantyliner herba dgn harapan akn ade keajaiban berlaku dlm hidup aku, misalnye masalah endometriosis aku akn hilang lenyap. Tp aku tau, tu sume tak kan berlaku....huhu.

Dan dlm beberapa hari ni jugak, turun tanda2 coklat kat pantyliner tu. Aku pun tak sure ape benda nye tu. Tak kan sisa darah period ari tu kot? Ntah....very not sure. Xpenah pulak kene mcm ni.  Rase sakit berdenyut2 disertai turun tanda coklat. Tp cikit2 je lah.  Mase hari sabtu ahad, terpaksa lah aku mandi wajib tiap kali nak solat sbb takut tu sisa darah period. Tp ni hari bekerja, aku just tukar pantyliner dan tunaikan solat. Mmg ade rasa was-was tp ntah lah aku pun tak tau lah camne....emmmmmm.

Xtau lah nape sejak dah buat laparoskopi bulan julai ari tu, endometriosis ni mcm makin mengganas pulak. Kalau dulu kerap sakit time nak period dan time period je. Tp sekrg ni tak kira mase pulak rase sakit. Pastu time 'bersama' pun pehhhh mmg sakit. Cian hubby..:(

Masih belum dapat keputusan tentang suntikan lucrin atau jumpe gynae lain. Perbincangan dgn hubby asyik tak membuahkan hasil. Hubby asyik jwp, terpulg kat ayang lah camne. Walaupun kebanyakan keputusan ttg treatment aku selama ni byk aku yg decide sendiri, tp sesekali aku mmg tak pat nak decide dan perlukan dorongan hubby. Masalah eh hubby manjang serah kat aku buat keputusan sendiri. Ahhh....tension ar. 

Rase mcm nak jumpe gynae lain tp tak tau pulak mane gynae yg ok kat area seremban ni. Kalau ade rakan2 yg terbace coretan aku ni, harap dptlah rekemen kan mane2 gynae yg agk2 korang rase ok kat area seremban ni. Tak kisah lah kat hospital mane.

Ke better aku teruskan je dgn gynae yg lame ni dan proceed untuk suntikan lucrin...Tp Prof Hamid Arshad kate, dia tak galakkan suntikan lucrin sbb bg dia ianya hanya sia2 dan membazir wang. Camno tu???

Yg sbnr2 nya hubby bz mggu ni. Kalau hubby free, aku rase mmg kompem dia dah bwk aku gi hospital tuk amik suntikan lucrin tu. Tp disebabkan dia bz, tu pun salah satu sbb jugak ar treatment aku ni tergantung je lagi.

Oh endometriosis...sgt menyiksakan aku. Aku rase sgt letih...

5 comments:

  1. dulu sy penah pki pad herba ni tp period tak abis2 klua.. tak byr pun coklat2 tapi tak abis2.. bila stop pakai warna coklat pun takde dah..

    cuba awak stop dulu pki herba2 tu mungkin tak sesuai..

    ReplyDelete
  2. Ohh ye ke? Saya dok pikir maybe pad herba tu mula berkesan ke, sbb tu turun tanda coklat2 tu. Nak sedapkan hati, maybe nak kasi kuar habis sume sisa2 yg ade tinggal kat dlm rahim ni. Tp ade kemgkinan jugak tak sesuai ngan kite ek. Anyway time kceh sbb sudi berkongsi pengalaman.

    ReplyDelete
  3. saya pernah pakai pad herba ni masa baru kawin. tapi rasanya saya jenis xsesuai dgn pad herba ni.. gatal2 jadinya..

    ReplyDelete
  4. Gynae saya yang buat lap untuk endo saya ialah Dr Adilah di Hospital Pantai, Bangsar. Walaupun mmg kita nak prgenant cepat tapi kalau ada endo dalam ovary, means stage kita dah tinggi jadi nak tak nak kena ambik lucrin, dr akan strongly advise..cuma dr bagi 3 bulan dulu then check darah, kalau masih tinggi bacaan, baru sambung ke 6 bulan..kalau dah ok boleh terus sambung rawatan kesuburan. Memang pesakit endo perlu segera pregnant-stop period supaya hormon estrogen makanan endo tu takde for a while jadi endo tak grow.Endo ni satu penyakit, sepatutnya insurans cover sbb ia bukan rawatan kesuburan tapi saya tak pasti dgn medical card awak cmna, cuba cek k.

    ReplyDelete
  5. aisyah - so far sepnjg saya gune pad tu takde pulak kene gatal2, cume tu je ar asyik kuar tanda2 coklat, padahal dah abih period...

    areina - untung ar awak dpt dr. adilah...dia gynae yg agak terkenal gak ar kan. Pastu dia byk pengalaman.

    Yg pasal insurans tu medical card saya mmg cover untuk kes endometriosis. Cuma syaratnye kene admid wad ar baru insurans cover. Rase mcm malas nak duduk wad semata2 untuk amik suntikan lucrin tu. Tak kan nak kene masuk wad tiap2 bulan sepnjg 6 bulan ni nnti kan untuk dptkan 6 suntikan lucrin tu.

    ReplyDelete